Csíkszereda, Milleniumi templom (2003-2004)

Makovecz Imre és Bogos Ernő

makoveczcsik

Makovecz Imre több, meg nem épített terve (Temesvár, Kolozsvár, Vargyas, Nagyvárad, Sepsiszentgyörgy) után Csíkszeredán valósult meg az első temploma Erdélyben. Az új, magyar szentek tiszteletére állított milleneumi templom a város szocialista fejlesztéspolitika által átértelmezett nyugati, ‘urbánus’ központjában, a késő-barokk (1751-58), körfallal védett Szent Kereszt plébániatemplom tőszomszédságában épült fel, annak természetes bővítményeként. Az eredeti tervek szerint a két, különálló templomtestet, mint két testvért, híd kötötte volna össze. Egybetartozásuk azonban e nélkül is érzékelhető. A kaputornyos, keletelt barokk templomot erődszerű, kettős fallal vették körül: a belső a templomot, a külső a temetőkertet védte. Ehhez a falrendszerhez igazodik az új templom, amely egy tojás-formájú falhéj közepén, oktogonális tércentrumként jelenik meg.

makoveczcsik_02

Történeti elemzések lehetővé teszik számunkra a felismerést, hogy a lineáris szerkesztésű katolikus liturgiaterek szomszédságában épült nyolcszögrajzolatú, önálló funkciójú építmények (baptisztériumok, halotti- és emlékkápolnák) rendszerint a halál-újjászületés aktusának rituális jelképei és foglalatai. E szimbolika rendesen egyesül a tökéletesség, a ‘bevehetetlen erőd’ jelképi rendszerével, amelyet a II. vatikáni zsinat alternatív történeti-keresztény liturgiákra hivatkozva, mint a protestáns közösség-fogalomhoz való közeledést, és az egyház misztikus testének communioját erősített meg. A milleneumi templom ezt a szemléletet tükrözi. Oktogonja egy lecsapott sarkú négyzet rajzolatából fejlődik, amely egy galériás, fehérre meszelt, kelyhes fejezetű oszlopok által hordott, fa csúcsívkupolás térmagot rejt. A nyolcszögkupola minden szegmenshéját hét-hét hajlított faborda tartja, amelyek mindegyikéhez az oszlopok ágai kapcsolódnak. A dómkupolává egészülő ágerdő közepén négyzet alakú opeion van, amely közvetlenül világítja meg az alatta, pódiumon elhelyezett kör-alakú, kő oltárasztalt. Az élére állított négyzetnek négy sarkánál, kívül egy-egy bronz angyal szobra helyezkedik el, amelyek szokatlanul, a külvilágnak hátat fordítva tekintenek a térbelsőbe. A szent átváltoztatást és megtestesülést, a fény útját kísérik az oltár kerekasztaláig.

makoveczcsik_03

A centrumhoz képest az északi oldal felé húzva, az oltárral egy emelvényen helyezték el a fa – valóban – ‘szárnyas’ oltárfoglalatot, amelynek közepén a szentségtartó, alján a papi trón helyezkedik el. E kiterjesztett szárnyú fal egyúttal a prédikáció hangvetője is. A bejárati kapu ezzel szemben, a déli, tört-ívű tető alatt helyezkedik el. Az oltár, a trón és a kapu egy közös, észak-déli tengelyt alkotnak, amely az ótemplomig meghosszabbítva, annak harmad-határát jelöli ki. A templom külső, jól felismerhető jellegzetessége a két diagonális tájolású, lépcsőzetes harangtorony. A kompozíció a helyi temető sírköveinek formájából építkezik, míg rajzos motívumait és színét a régi templom mintái adják. A halál és élet narratívája így teljessé vált.

A tervek liturgikus együttes pinceszintjén kialakítandó 250-főt befogadó oktatótermek építését jegyezték elő. Csíkszereda újraértelmezett központja a határon túli magyar kulturális újjászületés jelképe lett. A kolozsvári Donát negyedben megépített református templom (1998-2009) ugyanezen szellem jegyében született. (KV)

0 Responses to “Csíkszereda, Milleniumi templom (2003-2004)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: