Mátrakeresztes, Nagyboldogasszony kápolna és közösségi ház (2000-2008)

Szoják Balázs

szojakmatra

A Magyar Építőművészet 2008/5 kiadványában (pp.14-17) megjelent, mátrakeresztesi templomról szóló írás releváns kivonatot ad az elliptikus szakrális térforma jelképi rendszeréről. Nem tér ki azonban azokra az előképekre, amelyek e meghatározott körülmények között épült kápolna terveire hatással lehettek a szellemi közösség, vagy a formai analógia útján. Rudolf Schwarz frankfurti St. Michael temploma (1954) említésre méltó hasonlóságot mutat a kápolnával. Az elliptikus alaprajz tovább él Heinz Tesar Klosterneuburgban álló evangélikus templománál (1995) is. Makovecz Imre kolozsvári református templomának (1998-2009) alaprajzi mintája is ugyanez.

A szent közelsége épp úgy jelen lehet egy világváros katedrálisában, mint a Nógrád megyehatárán álló, erdei utifalu kápolnájában. Az épület a Mátra nyugati nyúlványának erdővel borított völgyében sorakozó házak közé illeszkedik. Az együttes egy erdészházból 1946-ban átalakított kápolna helyét vette át. Ugyanazon a helyen épült fel, ahol azelőtt a ciszterci szerzetesek ‘üveghutája’ állt. A helytörténet szerint itt a 18. század végéig egy felállított harang körül, a szabad ég alatt miséztek.

szojakmatra_02

szojakmatra_03

Részben e ‘körben állásnak’ emlékezete van a kápolna elliptikus formájában. Felépítését tekintve a kompozíció két főbb részből áll: a liturgikus térből és az út felé nyíló udvarból. E két rész anyaghasználatát és kompozícióját tekintve szervesen, formáját tekintve szervetlenül kapcsolódik egymáshoz. A tégla használata e helyen öncélú és markáns építészeti elem. A zárt falak mögött zajló igeliturgia és a rendezvényekre nyitott udvar azonban hagyományos előképek alapján feltételezik egymást. Az ‘L’ – alakú, hátul szobákat magában foglaló, oldalt egyetlen fallá redukált építménnyel körülvett udvar egy monostorkerengő átértelmezése. Négyzetesre szabott fa előtető védi a kápolna kapuit. A szállás felől nyíló bejárat közvetlenül az oltárhoz vezet, a ‘kerengő’ folyosójának meghosszabbításaként. Az érkező gyülekezet azonban a főkaput használja, amely a kápolna tengelyétől jobbra csúsztatva, ferdeszögben vezet a térbelsőbe. A 32 félpillérrel tagolt, ferdén emelkedő, egyenes födémmel zárt ellipszishenger belsejét középen vezetett út nem osztja ketté. Hat pillérrel alátámasztott északról és keletről szegélyező karzata mellett az út a tér jobb oldaláról közelíti meg a déli oltáremelvényt és az imapadok sorait. A karzat, az előtetők és az udvar szerkezetét azonos osztásrend köti össze, az épület geometriája az íves és kvadratikus szerkesztés áthatásának tekinthető.

szojakmatra_04

A keleti oldalfal mentén futó karzatlépcsőt a nyugati fal nyolc vertikális, 1:10 – oldalarányú ablaka ellenpontozza, amelyek a külső félpillérközökbe illeszkednek. A szerkezet erőteljes harántgerendázatot hord, amelynek magasságát a külső pillérfejek és tető közötti szakasz mutatja. Az épület hagyományosan tagolt tektonikája a természetesség erejével hat. A külső tiszta arányaival szemben a belső komplexebb értelmezést igényel. A balszélre húzott padsor a szószékkel kerül szembe, míg az oltár elveszíti központosságát. Az egyszerűsített, kőből készült új asztal, szószék és szentségtartó a régi kápolnából származó fabútorokkal és berendezésekkel több kor egymásra rétegződéséről ad hírt. A kompozíció kivált eleme a fémvázas harangtorony, amely a kapu előtt és az udvart befejezve összeköt térrészeket és több, egymástól távoli kor emlékezetét. (KV)

szojakmatra_05

szojakmatra_06

0 Responses to “Mátrakeresztes, Nagyboldogasszony kápolna és közösségi ház (2000-2008)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: