Felsőpakony, római katolikus templom (1994)

Török Ferenc

torokpakony

Török Ferenc művészetét nem értjük, amíg a ma ‘regionalizmusként’ számon tartott anyaghoz és szerkezethez hű tervezői magatartás mögött fel nem fedezzük a szakrális geometria következetes, hagyomány szerinti alkalmazásának pontos jeleit és ennek jelentőségét. A felsőpakonyi plébániatemplom Budapest délkeleti határaihoz közeli, közigazgatásilag Gyálhoz tartozó település szerkesztett utcakvadrátjának közepén, egy hatos útelágazás sarkán helyezkedik el. Az úthálózat által kijelölt hellyel a templom nem foglalkozik, belső sajátosságai mellett távolabbi referenciák határozzák meg pozícióját a fallal védett telken belül. Török Ferenc a kazincbarcikaival (1991-95) együtt e templom előképének a római Santo Stefano Rotondo (felsz.: 482) ókeresztény kerek templomát, a magyarok későbbi római zarándoktemplomát nevezte meg. E templom jellegzetessége a központi oltárt közrefogó, 13-14. században épített középső, megerősítő fal hármas kapuzata által kijelölt belső tengely, amely a centrális térképzéssel ellentmondásosnak tűnő kapcsolatba lépett. A kör és axis, másként a kör négyszögesítésének akadémoszi problémájára keres új megoldást a felsőpakonyi építmény szerkesztése.

torokpakony_03

torokpakony_06

torokpakony_07

A templom egyúttal a kapuzattornyos templomok mintáját veszi fel. Északkelet-délnyugati, pontosan Róma felé mutató középtengelye egyúttal határtengely is, amelynek egyik és másik oldala különböző funkcionális és formai magatartást vesz fel. Az épület értelmezhető e tengely jobb oldalán futó, bejárati tornyot, mellékhajót és sekrestyét összekötő egyenes, valamint a baloldalra eső centrális liturgiatér szuperpozíciójaként. Ez utóbbi a templom tömegében kiemelkedő hengertestként jelenik meg, alaprajzában a körhöz húzott érintőszakasz által cseppformává egészül. A bejárat az egyenes-vonalú térsor hagyományos tetőformát viselő kaputornya alatt nyílik.

torokpakony_02

A toronytest átvezető tér, önálló kápolna is egyben: az átmenetet, a ‘felkészítést’ reprezentálja. Belépve, a teljesebb feltárulást megelőző, alacsonyabb belmagasságú útszakaszon a centrális teret annak pereméről közelítjük. A belső, legszentebb tér határát egyetlen, tengelyben álló szerkezeti oszlop jelöli ki, emlékeztetve a zarándoktemplomok hagyományára. A bebocsátás processzusa a centrumot kívülről közelítő, dinamikus folyamatként bontakozik ki: a feltáró tengely mentén sorakozó imapadok harántirányba fordulnak a hengerdob alatti tér belső tengelykeresztje felé. Az oltár és az oszlop a templom valódi, belső tengelyét határozzák meg, amely ezen a szakaszon tükörtengely is egyben. A feltáró (liturgikus) és a geometriai (szimbolikus) tengelyek e templomban egymással nem esnek egybe, amelynek eredménye a térszerkezet egyszerre több olvasatának lehetősége. Ez utóbbit erősíti a körrajzolatú alaprajzi szakasz párhuzamos padsorokkal való kitöltése is, amelynek rendjét a hengerdobot záró, fagerendás födém is felveszi. Vajon mindez a keresztény ökumenizmus szellemének építészeti megvalósítását is jelentheti?

torokpakony_04

A kívül meszelt, belül téglafalú, hagyományosan ritmizált függőnyílásokkal ellátott templom additív, ugyanakkor dinamikusan összefogott tömege a kaputorony és a sekrestye felől nyílik fel az utca felé. Mindkét hely felől megközelíthető kompozíciója a liturgia és profán használat funkcionális egységeihez önálló entitással rendelkező, mással nem kevert tér- és formaegységeket rendel. Ilyen a keresztelőkápolna elhelyezése is a tornyot és tércentrumot összekötő, elkeskenyedő, északi szárnyban. (KV)

torokpakony_05

0 Responses to “Felsőpakony, római katolikus templom (1994)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: