Kőszeg, református templom (1993-1996)

Csete György

csetekoszeg

A templom Kőszeg szorosan értelmezett belvárosi orsójának keleti peremén áll. Jól kiérlelt és Csete György későbbi munkáinál is visszatérő formakompozíciója az évek során a tervező védjegyévé, kozmikus világmodelljének tükörképévé vált. E következetes, két szintet magába foglaló, nyolcszögletű ‘sátor’ mintaképét látjuk az ópusztaszeri Nemzeti Történelmi Emlékparkban felállított pavilonok, köztük az Erdők temploma (1991-98) esetében, a későbbiekben pedig a Debrecen tégláskerti református templomon (2006) és több kisebb emlékkápolnán. Mindezek saját előképeként a halászteleki Árpád-házi Szent Erzsébet templom (1979) nevezhető meg.

csetekoszeg_02

A szimmetriatengelyével kelet felé tájolt templom hármas horizontális és kettős vertikális tagoltsága képletszerű. A város felől vezető, elliptikus udvarkertet ölelő rámpa és lépcsőkar a csúcsívesen összehajló, négyzetes toronytestbe vezetnek, amely a belső oktogon előtereként szolgál. A kőfalakkal kísért lépcsők sioni kálváriaként fölfelé vezetnek.

csetekoszeg_03

Az emelkedés nem a terepadottságokból következő szükségszerűség, hanem szimbolikus kifejezés, amelynek oka önmagában van. Funkcionális előnyei azonban maguktól adódnak: a közösségi ház anélkül is elfér a megemelt templomtér alatt, hogy azt – némileg méltatlanul – térszín alá kellene süllyeszteni. A hitoktatásra, közös rendezvényekre szolgáló, konyhával ellátott alsó ház természetes megvilágítást kap, a környezettel közvetlen kapcsolatba kerül. Az emelvényszerű építmény vasbeton szerkezete egy nyolc-osztású, centrális pillér-kötegre terhel, amely egy felnyíló fatörzs absztrakt mása. E fatörzs belsejéből vezetett lámpafénnyel bevilágítható a térbelső. A fényforrás a templomi úrasztal alatt elhelyezett nyolcszögű padozatnyíláson keresztül a liturgikus térbe is utat talál. Az így kijelölt poláris tengely a templom favázas héjcikkelyekből szerkesztett kupolájának opeionjában folytatódik. E kettő: a zenitről beiramodó természetes napfény és a nadír este használatos lámpafénye, harmadikként a csúcsíves kapuzat felől érkező ‘légnemű’ világosság jelentik a templombelső kizárólagos fényforrásait. A belső ‘határfalak’ és padozat sávos faburkolata, a bútorzat, a kapuzat faragott részleteinek monokróm árnyalata emlékeztetnek arra, hogy az épület egészének csupán tetőterében vagyunk. A liturgikus elrendezés kristályos, mintaszerű: az úrasztal középen, a szószék a főtengely mentén keletre csúsztatva a bejárat ellenpontját képezi. A padok körben, a lényegi centrum felé fordulnak a tetőrés felé finomodó szövésű fa bordahálózat ‘lombkoronája’ alatt. Az üveg opeion osztóvázának fémstruktúrája egyszerűbb formában megjelenik a kívül ugyancsak tetőcseréppel burkolt kaputorony végnyílásán is. A templom és torony egymást érintő tömegei a női és férfi princípiumok beszédes jelképei. (KV)

csetekoszeg_05

csetekoszeg_04

csetekoszeg_06

0 Responses to “Kőszeg, református templom (1993-1996)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: