Lisszabon, Izmaelita központ (2000)

Raj Rewal és Frederico Valsassina

rrlisboa

Az iszlám közösségi tanítóközpont (jama’at khana) a portugál főváros északi részében, São Domingos de Benfica negyedben áll. A városrész környezete Queluz és Benfica egykori mediterrán ligeteinek sorsára jutott: lakótelepi- és közlekedési beruházások urbanizálták. A heszperoszi tájak egy-egy szeletét néhány zárt udvar őrzi e helyen. A pakisztáni alapítású Shia Ismaili iszlám tarīqah (eredeti tanítást átadó tanítványi láncolat) hagyománya szerint rendezett épület az imádság, a tanítás, a közösségi élet és a természet négyes egységét kapcsolja össze. Az ennek megfelelő, több udvarcentrum köré szervezett épületegyüttes egy kicsinyített város képét adja. Melléképületei, főutcája, az azt lezáró, többitől szintben enyhén megemelt és így jelentőségében is megkülönböztetett imaháza jellegzetes, összetett alaprajzi mintaképet valósítanak meg. Az együttes építészeti magatartása azonban ennél is színesebb. Raj Rewal Indiában dolgozó építész, aki saját városában, Új-Delhiben szerzett tapasztalatokat a gránit és az Indiában – alacsony ára és jó szigetelő tulajdonságai miatt – különösen kedvelt vörös homokkő alkalmazásáról.

rrlisboa_02

Építészetének alternatív strukturalizmusa abban áll, hogy a konstrukció alapanyaga nem a közkedvelt vasbeton, hanem az acélhuzalokkal erősített gránit, amelyet vázszerkezeti építőelemként használ párban a szerkezeti mezőket kitöltő homokkővel. E technika alkalmazásával egy olyan, egyedi mérnöképítészet jön létre, amely az európai építészettörténetben leginkább a ‘mur maigre’ gótika korszakára jellemző. Az iszlám és ind szakrális építészetben is fellelhetők azok a történeti korszakok, amelyek alapját ez a szemlélet képezi. Nem meglepő, hogy Raj Rewal műve kapcsán gyakran három előképre hivatkoznak, azok közös princípiumának tudatában: Az Akbar mogul uralkodó által alapított indiai Fatehpur Sikri (al: 1570), a granadai Alhambra (al: 1223), valamint a lisszaboni Mosteiro dos Jerónimos (1502), amelynek építésébe I. Manuel (1515-1520) portugál király az Indiából szerencsésen visszatért Vasco da Gamara emlékezve kezdett. A három előkép közül az elő kettőt a ‘vörös erőd’ néven is ismerik, utalva a portugál és andalúz területeken, valamint Pakisztánban és Indiában is ismert homokkő építőanyagára. Mindhárom mintaadó építményre jellemző a kővázas technika és a négyzetes alaprajzú udvarok szekvenciája, amelyben a rituális tér megkülönböztethető az egyéb rendeltetésű bővítményektől. A harmadik, helyi előkép a manuelin szerzetesi templom csillagboltozata miatt külön méltányolandó, amelynek boltmezőnként váltakozó oktogonális mintázata az izmaelita központ födémrostélyán és falszerkezetében is visszatérő elem.

rrlisboa_03

rrlisboa_04

Az épület apszisszerű bejárata, folyosói és udvarkerttel bevezetett imaterének kő- és fémrácsának üres mezői fölé homokkőkupolák borulnak. Ugyanez a homokkő tölti ki az organikus falváz szerkezeti mezőit is. A vázmintázatnak informatív szerepe is van: struktúrája az imaházon és a hozzá vezető út szakaszain nyolcszöges, a közösségi- és nyilvános udvarok falain azonban hexagonális. E komplementerizmus mutatkozik az együttes funkcionális felépítésében is. A középütt vízcsúszdával osztott hosszhajós udvar boltozatlan templomként fűzi össze a közös udvarokat az imaház négyzetes előkertjével. Az utat minden oldalról a gránitváz szerves mintázata kíséri, amely hol kapuként nyílik meg, hol ablakmezőket befoglaló falatesteket szegélyez.

rrlisboa_05

Az imaházba érkezve sem tapasztalunk lényegi változást. Az addig tapasztaltak sűrítménye tárul fel. A négyoldalú téglánycsarnok nyugati vázát üveggel töltötték ki, jelezve annak folytonosságát a szabadtér felé. A pillérekkel és sztereometrikus szerkesztésű rácsozattal tagolt nagyfesztávú kupolacsarnok oldal- és hátfalai csupán a falazat felső pereméről engednek be fényt. A horizontális arányú fedett térrész egy sátorparaván kőmása. Tengelyiránya (qilba) Mekka felé fordul, s ezzel kiragadja magát a lisszaboni városszövet szabta kvadratúrából. Az épület többi része ezt az irányt veszi fel.

rrlisboa_06

Az egyes épületrészek, így az imaház is külön bejáraton át kívülről is megközelíthetők, így azok az egésztől alkalmilag, önálló rendezvények lebonyolítása céljából elválaszthatók. Az emeleten oktatóhelyiségek és az Aga Khan Alapítvány, az építkezés finanszírozója kapott helyet. (KV)

rrlisboa_08

rrlisboa_07

0 Responses to “Lisszabon, Izmaelita központ (2000)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: