Tel Aviv-Sheih Munis, Cymbalista zsinagóga és zsidó örökségközpont (1996-1998)

Mario Botta

mbaviv

A kettős zsinagóga Mario Botta egyik legjelentősebb alkotása. Izrael állam szimbolikus épülete két svájci megbízó: Paulette és Norbert Cymbalista jóvoltából épült Izrael újraalapításának ötvenedik évfordulójára. E kettős, következetes szimmetriát tartó építmény a hagyományőrző (ortodox) és liberális (neológ) zsidó liturgia hívei számára közös intézményt nyitott. Az együttes téglány alaprajzából két egyformának tűnő, silószerű tömeg emelkedik ki az oszloppárral (Boáz és Jácint) alátámasztott déli középkapuzat fölött. E kiemelkedő tömegek az égpólus felé nyíló ‘fénysilók’, amelyek két szakrális térnek adnak otthont.

mbaviv_04

Mario Botta kipróbált, több munkájában is visszatérő eszközökkel dolgozott. Az épületet kívülről vörös dolomit burkolja. Az északi főkapun belépve alacsony belmagasságú, közös előcsarnokba jutunk, ahonnan eltolható ajtók nyílnak balra (keletre) és jobbra (nyugatra) is. A passzázs a déli bejáraton át kivezet az épületből. A keleti építményt az ortodoxok zsinagógának nevezik, a nyugatit a neológok auditóriumnak. Az első a Tóra rituális felolvasásának, az istenige megnyilatkozásának helye, a második ugyanazon igék értelmezéséé. A számukra kijelölt épületek egyenrangúak. A liturgikus terek alaprajzi négyzetei a mennyezeti szint eléréséig kőről kőre szabályos körré transzformálódnak. E geometriai metamorfózis a földi jellegű emberlét vertikális kitárulkozásának, másként a korlátlan tökéletesség irányába vett útnak tradicionális jelképe. Az előbbit a négyzet, az utóbbit a kör szimbolizálja. A két mértani síkforma közötti térbeli átmenet az ontológiai értelemben vett emberré válás hosszú, fokról-fokra építkező küzdelmének analógiája. Ám az analógiánál többről van szó. Az épület új alapítás is. Masszív betonvázas, kívülről vörös faltesteit a liturgikus térben aranyszínű toszkán kő borítja. A mennyezet az alaprajzi formakeretnek megfelelő méretű gerendarács-födém, amely fényt négy oldalon, a kiöblösödő tértest tetőnyílásain át enged a belsőbe. A kőfalak erezetét rejtőzködő fény érinti.

mbaviv_02

A két liturgikus teret egyedül berendezésük különbözteti meg egymástól. Bár mindkét helyen a Bottára jellemző, világos színű, hangsúlyos fogas-kötésekkel összekapcsolt bútorokat találjuk, az ortodox centrális, a neológ hosszirányos elrendezésű. Az előbbiben a béma (központi olvasóállvány) és a padok rögzítve vannak a padozathoz, az utóbbiban – mint az exilium korában – az asztal és a bútorok elmozdíthatók. Különbözőségük a falvégek záródásában ragadható meg leginkább. A nyugatra forduló neológ ‘apszis’ oldalról természetes fényt enged be, míg az ortodox Jeruzsálem felé forduló fala pakisztáni alabástrom fényszűrő függönyével zár. Az aron hakodesh (tóraszekrény) függönye kő, amely a sekinah (isteni világosság) fényét őrzi.

mbaviv_03

Az épület előképéül Luis Kahn munkája, a jeruzsálemi Hurva zsinagóga rekonstrukciójához készített három tervdokumentáció (1968-73) szolgált. (KV)

0 Responses to “Tel Aviv-Sheih Munis, Cymbalista zsinagóga és zsidó örökségközpont (1996-1998)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: