Turku-Kaistarniemi, Pyhän Henrikin ökumenikus kápolna (2004-2005)

Matti Sanaksenaho

mpsturku

Az ökumenikus kápolna eredeti neve ‘ekumeeninen taidekappeli’, amely pontos fordítása: ökumenikus művészkápolna. Megépítésére külön alapítványt hoztak létre. Az építmény helyét a Turkuhoz tartozó nagyobb sziget belső partja közelében jelölték ki. A partot határoló tengeri csatorna vonalhajlata, a magasra törő örökzöld és a kikötő hajók áramvonalai e helyen mindennapos környezeti elemek, amelyek beivódhatnak a tervezői elképzelésekbe. A kápolna maga is bárkaformát vesz fel. A Saint-Denis francia székesegyházban alkalmazott első gótikus csúcsívboltozás normandiai gyökereit kutatva gyakran felvetődik a gyanú, hogy az új boltozás-technika a hajóácsmesterség tapasztalataiból merített. A turkui kápolna e hipotézist érzékletesen szemlélteti. Az ácsolt ‘hajótest’ csúcsívesen záródó, hajlított fatartók sorozatából áll.

mpsturku_02

A látszó bordakeretek egyetlen keskeny és magas hosszházat definiálnak, amelynek egyáltalán nincsenek köztes ablakai. A belső térnek mindössze két természetes fényforrása van: egy a test végfalának csúcszáródásánál, egy pedig az utolsó boltmező teljes megnyitása által. A boltmezőket belül természetes fa héjazat tölti ki, míg kívül sávosan illesztett rézlemezburkolatot szereltek fel. A vörös színű lemezt kezeletlenül hagyták, így a csapadék hatására zöldpatina képződött a felszínén. A vázbordázat nem azonos magasságú záradékokkal készült, ezért az épület gerince enyhén hullámzik. Az éles-domború, hullámzó hátú héjazat szerves struktúrája, együtt az egymáson elcsúszó lemezpikkellyel a Kalevala mitikus ősképeivel kerül kapcsolatba. A tiszta anyaghasználat odabent is kifejti hatását. A zöld, érdes csonthéjnak simára csiszolt, aranyszínű belseje van. A tér egységét még a két végfal mellett nyitott ablakok sem zavarják meg. Tapintattal, oldalirányból juttatják súrló-fényüket az egyenes végfalak deszkázatára. E két természetes fényforrás a kápolna belsejébe minimális fényt juttat. Az orientáció félreérthetetlenné válik és a lineáris térnek gyorsuló dinamikát kölcsönöz. Az apszisfény vonzást gyakorol a belépőre. A hátfali pontfény pusztán ahhoz szükséges, hogy a szem némi átmenettel szokjon hozzá a félhomályhoz, amely az archaikus embert még a szentség jelenlétéről tájékoztatta. A templom több eleme egy átfogó, archetipikus emlékezet jegyeit viseli magán.

mpsturku_05

mpsturku_04

mpsturku_06

A térhasználatnak, ökumenikus lévén, további alternatívája is adódik. A hosszirányban hasított hajópadló pereme nem csatlakozik egészen a héjazathoz, amelynek tövénél lámpatesteket helyeztek el. A mesterséges megvilágítás az eredeti térélményt invertálja. A kápolna kifelé lámpásként világít. A térbelsőn átfutó padlófény a bordázat vertikális dimenzióját emeli ki. A csarnok feltárhatósága is kétféle: a hátfal felől és oldalról is nyitható. A három lemezből ácsolt hajópadok és az oltár anyaga, formája nem különbözik. A térben elhelyezett néhány szükséges bútor monokrómjától egyetlen, kisméretű ikon színe tér el, s az is csupán színárnyalataiban. (KV)

mpsturku_03

mpsturku_07

2 Responses to “Turku-Kaistarniemi, Pyhän Henrikin ökumenikus kápolna (2004-2005)”


  1. 1 massatz October 6, 2009 at 20:39

    ez gyönyörű.

    csak most bukkantam rá a blogra, de nagyon tetszik. :) így tovább!


  1. 1 Ökumenikus Kápolna | Középületek Trackback on July 2, 2014 at 12:54

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: