Madrid-Valdemaqueda, Iglesia Parroquial de San Lorenzo Martir (2001)

José Ignacio Linazasóro

jlmadrid

A Valdemaqueda a Madridot övező Sierra de Guadarrama hegységben található völgytelepülés. Mérete nem nagy. Mint a környék más falvai, egyike a hegyi ösvények közötti szálláshelyeknek. A településcentrum körüli útszövevények egyikén található a Szent Lőrinc mártírnak szentelt 15-16. századi teremtemplom. A késő-gótikus, csillagboltozatos szentélyfejjel épült – mérete után inkább kápolnának nevezhető – templom megsérült és sokáig elhanyagolt állapotban volt. A felújítási tervek elkészítésével José Ignacio Linazasóro madridi építészt bízták meg – tekintettel korábbi, hasonló jellegű munkájára Medina de Riosecoban (1985-88). Az építkezés nem a historikus helyreállítás jegyében zajlott, hanem egy individuális értelmezés mentén, amely mindazonáltal figyelembe vette a ház korábbi, épített adottságait és környezetét. A helyreállítás, mint építészeti beavatkozás a szentélyfejet nem, csak a hosszházat érintette, amely ennek eredményeként teljes áttervezésre került.

jlmadrid_02

A különbség mindenekelőtt az új építőanyagban van: zsalukőszerűen rakott “téglák”, vasbeton falak, gerendák és tetőfelépítmények. A különbség másodszor jelentkezik a hosszház tömegében is. A hajó a keleti szentélyhez vastag falazattal kapcsolódik, amely a diadalív boltozatán nyugvó, magasított oromzatként mutatja meg magát. A hajót középre lejtő félnyeregtető fedi, amelynek gerince az épülettengely és az északi fal között húzódik. Az aszimmetrikus kompozíció északi oldalán délirányban nyitott tetőfelépítmény húzódik a fal mentén, amely a térbelső egyetlen fényforrását jelenti. E bazilikális jellegű megvilágítás szórt fénnyel telíti a felépítmény alatti térsávot, kiemelve és megkülönböztetve azt a tér egyéb részeitől. A tetőstruktúrát alátámasztó vasbeton gerenda kiváltás a statikai erőátadás egyszerű elemeit költőiséggel kezeli.

jlmadrid_03

A karcsúság és az egyenlőtlen terhelés immanens dinamikát idéz elő a szerkezetben. A diadalív előtt átkötő harántgerenda egy ponton váltja ki a tetőgerinc és födémgerendázat terhét viselő hossztartót. A tartó terhének jelentős hányadát egy négyzet-keresztmetszetű, karcsú pontpillér vezeti az alapokhoz. A befogást adó határoló falszerkezetet nem számítva ez a tér egyetlen vertikális vázeleme. A magas gerendarács alatt irracionális anyaghúrnak tűnik. Valódi rendeltetése nem statikai: a keresztelő helyiség világos térszögletét jelöli ki. A struktúra öncélúsága a szakrális tartalomnak adja át a helyet. A keskeny pillért csupán a ‘szentlélek’ tartja.

jlmadrid_04

jlmadrid_05

A térbelsőbe bejárata, a déli kapu egy örökölt, toszkán portikusz árkádja alatt nyílik. A kőfelépítmény nem ér az új betonfalhoz, az előtt résnyire áll. A kapu anyaga fa, amelynek szárnyai között tört vonalat rajzol ki az alkalmanként beiramodó fény. A reduktív forma mellett az apszis és a kapuzat történeti mozaikok, amelyeket a kimért és anyagszerű új építészet mégis kontinuus egységbe foglal. A megoldás több tekintetben emlékeztet Peter Zumthor kölni Kolumba múzeumára (1997-2007), amely a névadó ókeresztény és középkori templom romjaira épült. (KV)

jlmadrid_06

0 Responses to “Madrid-Valdemaqueda, Iglesia Parroquial de San Lorenzo Martir (2001)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: