Bécs, Kirche in der Donaustadt (2000)

Heinz Tesar

htdonau_02

A bécsi Dunasziget magasházas környezetében meghúzódó templom több tekintetben Franck Hamouténe párizsi Défense negyedben épült Notre-Dame de Pentecôte (2000) templomára emlékeztet. A kereskedelmi magasépítészet egyhegyűsége arra készteti a templomépítőket, hogy e helyeken szerény, formában illeszkedő, s csak az avatottabb szem számára észrevehető építményekbe sűrítsék mindazt a tartalmat, amit az üdvtörténet keretének, vagy a kozmogenezis modelljének nevezhetünk.

htdonau

Az profán vagy idegen környezetben álló kisebb létesítmények környezettel alkotott tartalmi kontrasztja gyakran megragadhatóbbá teszi azok immanens erejét. Ez érzékelhető Tesar templomában is, amely a szűkszavú anyag- és formavilág benső változatosságát, szimbolikus jelrendszerét teremti meg. Az épület tömege egyszerű félkocka, amelynek a testből elvett felső sarkai ablakokként nyílnak meg. Ez a ház geometriai alapvonása, amely kívülről-belülről egyaránt jól jellemzi. A kékes krómacél-páncéllal borított, szigorúan modulált épület homlokzatán e sarkok között apróbb lőtt lyukak kompozíciója jelenik meg. Kétféle: kisebb és nagyobb lyukak véletlenszerűnek tűnő, valójában szabályos logikát követő rendszerének szuperpozícióját látjuk, amely a mennyezetet kivéve egyenletesen telíti a falfelületeket. Az acélkék külső kontrasztja a belsőt jellemző világos fényű bükkfaburkolat, amelyen a falperforáció a külsőhöz hasonló, meghatározó kompozíciós elem.

htdonau_05

A bejárat a templom déli oldalán nyílik. Ugyanennek a homlokzatlapnak jobb (keleti) felső sarkában, közvetlenül a sarok ablakrése alatt jelenik meg az egyenlőszárú templomkereszt, amelynek pontos helyét Heinz Tesar fiával közösen határozta meg. Saroktájolású kereszt mutatkozik az egyenes záródású apszis körbefoglalt, aranyozott keresztintarziáján is. A faburkolatba mélyedő kompozíció, a templom alaprajzi- és nyílásrendjéhez hasonlóan a középpontból kilendítő belső nyomatékok dinamikáját teremti meg.

htdonau_03

htdonau_04

A sarokra húzott bejáraton belépve az oltár köré csoportosított íves padsorok három szigetét látjuk, amelyek nem egészen egyenletesen oszlanak meg a tércentrum körül. Az oltár lépcsőnyi emelvényen álló ókeresztényi kőszarkofágként jelenik meg. A jellemzően könnyűszerkezetet mutató térben csupán az oltárasztalt, a szentségtartót, a keresztelőmedencét és a szószéket formálták kőből. Ezek az elemek hangsúlyos műtárgyakként állnak a templombelső fénnyel átjárt terében. Hasonló, bár anyagtalan hangsúlyt képeznek a nagyobb ablakmegnyitások. Az égtájak felé forduló sarokfények kiegészülnek a tetőn kanyarintott ívablakon bejutó poláris fénnyel. Az fénnyel kiváltott ‘sarokkövek’ és a tető vágott ‘sebe’ együtt Krisztus öt sebére utaló jelek. A liturgikus bútorok elhelyezése összefügg e nagyobb térnyílások helyzetével. A keresztelőmedence az északi, a két kőpillérrel közrefogott szentségtartó a keleti sarokablakok alatt vannak, míg az oltárt a mennyezeti ívablak alatt építették fel. A szószék a híveknek háttal az északkeleti hátfal intarziakeresztje felé néz, a kereszt kompozíciójának részévé válik. A kisméretű fallyukak közül néhány szabad belátást biztosít az épp folyó misére. E megoldás nem új: a románkori Köln apostoli templomainak lőrésnyi szentélynyílásaira emlékeztet. Heinz Tesar a Donaustadttól nem messze elterülő Klosterneuburg elliptikus templomában (1995) is hasonló technikát alkalmazott.

htdonau_06

A donaustadti templom liturgikus tárgyainak terve Marc Tesartól származik, az oltáremelvény álló keresztjét Heinz Tesar tervezte. Ez utóbbinak számos másolatát igényelték tőle más templomokban. A felkérésekre a tervező egy-egy új, egyedi terv elkészítésével válaszolt. (KV)

0 Responses to “Bécs, Kirche in der Donaustadt (2000)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: