Regensburg-Burgweinting, Kirche St. Franziskus (2001-2004)

Ulrich Königs

ukregensburg

A katolikus vallási centrum egy Regensburghoz tartozó önálló településen épült, a városközponttól délre. Az együttes nem csupán az új templomnak ad helyet, de magában foglal egy temetőt, egy parókiát és egy kongresszusközpontot is. A területen, amelyet egy új harangtoronnyal tettek messziről láthatóvá, az építkezés megkezdésekor már állott katolikus templom. E gazdag beruházás központját képző főtemplom ellentmondásosságoktól sem mentes tömege egyszerű, fehér téglatestként mutatkozik. Bejárata zárt homlokzaton nyíló magas kapuzattal tárja fel előterét, amely mögött a templom valódi belseje rejtve marad. Oldalhomlokzata sejteti, hogy a reduktív külső feszültségektől terhes belsőt határol. Négyszöges szerkesztőhálót követő, mégis megannyiféleképpen viselkedő ablakai Le Corbusier ronchampi ablakkompozíciójára emlékeztetnek. A plasztikus falstruktúra géniusza e síkkivonatnak nem sajátja. Sajátos módon jellemzi viszont a térbelsőt.

ukregensburg_02

A határoló falak a barlangos térrendszer keretét adják csupán. Az egyhajós, amorf térellipszoid a keleti apszis köré centrált padsorok három szigetének ad otthont. Mindössze egy, a térbe parabolaívvel metsződő déli mellékhajóval számolhatunk. Az önállóan is használható keresztelőkápolna falívével meghatározott térfókuszban keresztelő-medence áll. A keresztelő szertartásra érkezők kis csoportja a teljes templomtér használata nélkül, bensőségesen vehetnek részt a szentségadásban. A templom további helyiségei a törésektől mentes, dinamikus folytonosságot képző téregységből szerény kapukon át vezetnek saját mikrokozmoszukba. Így a keresztelőkápolna kompozíciós párja: az északi oldal Mária-kápolnája is. A kékes-fényű ablakkal világított helység téröble, elhatárolva az igeliturgia processzusától, csendes elvonulásra ad lehetőséget.

ukregensburg_03

Külön téröböl szolgál az ünnepi bevonulások várakozóhelyének, amely közvetlenül az előcsarnokból nyíló, szabályos négyszöget formáló szobából közelíthető meg, amelyet a ‘csend szobájának’ neveznek. Az alaprajzi elrendezés azt sugallja, hogy a szabályosságával megkülönböztetett szoba a bevonulási rítusok felkészülő-helyiségeként szolgál, de a templomtól függetlenül, a kívülről jövők számára is használható. Vele szemközt, a déli oldalon található a ministráns- és papi sekrestye. Mindkettő megközelíthető a főhajó használata nélkül is. A papi sekrestyéhez kis előtérrel bevezetett gyóntatószoba kapcsolódik. Ugyanebbe a falba a főhajóból nyíló szentségimádó kápolnát mélyítettek. A liturgikus és hitéleti funkciókat összekapcsoló építészeti következetesség több inspirációt meríthetett a kápolnákkal övezett szerzetesi templomok történeti modelljéből. Minden helység másmilyen ablak fényétől színes. Az építészeti szerkesztés amorfizmusa segít megragadni e helységek individualitását. Az előcsarnokot és főhajót elválasztó nyaktag szűkössége az oldalterekbe vezető nyílásokra is jellemző: a kicsi a nagyhoz hasonlóan viselkedik.

ukregensburg_06

Mivel a kisebb térentitások körülveszik a főhajót, az alig és csupán az említett várakozóhely irányából kap közvetlen megvilágítást. A mennyezet azonban – bárha alig észrevehetően – teljesen nyitott. A törtfehér, szabálytalan ívfalak fölött szabályos ellipszist formáló felülvilágító kapott helyet, amelyet az égbolt egy pillanatképét ábrázoló szűrőtextil áttetsző ‘seccojával’ borítottak. A templombelső így egyenletes, szórt fényt kap, ami jellegében megkülönbözteti a belőle nyíló helyiségektől. (KV)

ukregensburg_05

ukregensburg_04

0 Responses to “Regensburg-Burgweinting, Kirche St. Franziskus (2001-2004)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: