Cicouro, kápolna újjáépítése (1992)

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

cfcicouro

Egy műemléki értékkel bíró történeti épület áttelepítése technikailag megoldható egy alapos felmérési dokumentálásra építve és etikai oldalról is támogatható, ha egy közösség speciális környezet-változási szituációja idézi elő. Műemlékeink lelkileg indokolható továbbélésének fontossága a kultúr-antropológia szintjére vezethetne bennünket, de maradjunk meg az építészeti vonatkozásoknál. Egy szakrális hely tényleges fizikai jelentésén túl szellemi tartalmakat is közvetít. Ezek materiális vonatkozásainak újra-élesztése egy kortárs építészeti gesztusban jelent meg egy északkelet-portugáliai kis településnél. Abban a határzónában járunk, amelyet már a rómaiak is tartományaik jelentős belső határként tartottak számon (erre utal a közeli „Porta Homen” nevű átkelő is). Miranda do Douro területén található Cicouro település szélén található egy kis dombon, melyen régóta már csak derékmagasságú romfalak jelölték a késő-középkori ember szakrális nyomait.

cfcicouro_02

Az L-alakú falmaradványok jelentették a szituáció adottságait, Cannatá és Fernandes építészpáros kortárs szellemi ezen „alapokra” támaszkodhatott. Mivel konkrét adatokkal nem rendelkeztek a korábbi templomról, ezért alapvető tipológiai vizsgálatok előzték meg a tervezés első vonalainak meghatározását. Az északi régióra jellemző, a vizsgált korszakban meghatározó építési gyakorlat általános, portikusszal képzett egyhajós templomainak alaprajzi rendszerét és geometriai arányait vették mintaként az építészek. A tervezői szándék szerint egy templom ideájának kortárs megidézése történt ezen ismeretanyag transzformációjával.

cfcicouro_03

A metódus iránymutató határozottságot és érzékeny idézeteket tartalmaz számunkra. A meglévő falromok fölé szerkesztett templom-tömeg mai megjelenése a rendelkezésre álló ismeretanyag minimalista képi megjelenítése. A feltárt alapfalak felett a vizsgált arányrendszer adta a magassági méreteket, mely a záró lapostető helyét meghatározta. A portikusz előtérként szolgált a korabeli templomoknál, melynek megidézése a zárt tömegformához optikailag szerkesztett falkerettel jön létre, mintegy a tetőlemez vertikális síkba történő áthajtásával.

cfcicouro_05

Az előtér belső, bejárati falfelületén díszes kőburkolattal a hagyományos esztétikai megjelenés köszön vissza, ehhez komponálták hozzá a tetőn elhelyezett haranglábhoz vezető oldalsó lépcsősort. A belső tér mértéktartó fehér vakolt felületeit nem töri meg nyílás: a természetes fény a három faltest felett húzódó keskeny üvegsávon keresztül a tetőlemez alatt érkezik be a térbe. A nyugodt eleganciát egy aszimmetrikus kompozíció bontja meg: a belső tér az egyik hosszoldal mentén fal elé húzott pillérekkel szerkesztett. A megoldás a meglévő falak tiszteletben tartásából merítkezik. Bár az építészek konkrétan ráépítenek a falmaradványokra, hogy megtartsák a régi épület kiterjedését, a födém alatt e ráépítések megállnak, és a már említett üvegsávval zárnak csak hozzá a tetőhöz. Az oszlopos kiváltás statikailag is indokolt, de esztétikailag is mértéktartóan hívja fel a figyelmet az épületromhoz történő alkalmazkodás nemes gesztusára. (z)

cfcicouro_04

0 Responses to “Cicouro, kápolna újjáépítése (1992)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: