Berlin-Treptow, Krematorium Baumschulenweg (1999)

Axel Schultes és Charlotte Frank

ascftreptow

A Baumschulenweg-i krematórium Treptowban, Berlin egy délkeleti külnegyedében található monumentális épület. Az 1911-ben kiépülésnek indult temetőben 1913 tavaszán alapították az első, klasszicista modorban tervezett krematóriumot, amelynek szerepét 86 évvel később, 1999-ben átvette Axel Scultes és Charlotte Frank új terve. Egy megmaradt épületrész ma a temetőkert kapuépítményeként szolgál. Diadalívre emlékeztető hármas kapuzatától az új épületig bő 120 méter hosszú északkelet-délnyugat tengelyű felvonulási út vezet. A két építmény axisa a frontális kompozíció ellenére nem esik egybe.

Bár a hamvasztók az ellenkező irányból közelíthetők meg, a ligeten át vezető út az ‘utolsó út’ tengelyét reprezentálja. A falombok legyezői mögül kilépő tekintet a ‘halottak városának’ kapuival találkozik. Tökéletes szimmetria, rezzenéstelen csend.

ascftreptow_02

Négyzetes rajzolatok tűnnek elő: középen vízszintes lamellákkal tagolt tömör test, amit két oldalról ‘árnyékterek’ fognak közre. A középtengelyben nyíló keskeny bejárat az egyiptomi naptemplomok pilonokkal közrefogott kapuira emlékeztet. Az árnyékterek födémét vékony sáv hasítja fel, amely a monolit fal nyers felszínére vetíti a vonuló fényt. A bejáratok itt súlyos tolókapuk, amelyet emberi erő nehezen húzna el. Mielőtt a lélek belépne a halottak csarnokába, a megnyitott hátfal tükröződő üvegén át tekintete végigszalad a csarnok fénnyel derített falán.

ascftreptow_03

Odabent az első levegővétel változást hoz. Szűrt, kékes fénytől átjárt oszloperdőbe lépünk. A hosszfalak oldalát sárgás fény söpri egy hézagon át, amely a csarnok-födém és e falak között fut. Az oszlopok fejezete körül fény-korongok törik át a mennyezetet. ‘A födémet nem tartja semmi, a födém lebeg’, az oszlopok fény és anyag között közvetítenek. A tér archaikus léptékű. A szerep, amely a teherhordó elemeknek jut, a tektonikus szerepkört meghaladja.

ascftreptow_05

Az összesen 29 oszlop az esetlegesség érzetét okozva oszlik el a csarnoktérben. Alaposabban szemügyre véve azonban e 29 oszlop ötös, hármas halmazokba rendeződik egy konkáv ívvonal mentén, amely az épület négy főirányához igazodik. A konkáv ívszegmensek mindegyike egy-egy fókuszpontot jelöl ki a térbelsőben, együtt pedig egy nyugvópontot fognak körül a csarnok közepén. E ponton elhelyezett kút feszített víztükre fölött lefelé fordított ellipszoid függ. A vízforrás a ‘szent erdő’ közepe.

ascftreptow_04

A térfal minden irányban simára csiszolt felületű beton, amelyet a front- és hátfalon egyenlő arányban üvegmezők oldanak. Az oldalfalak súrlófénye, az üvegfalak valamint a határozatlan, konkáv árnyékterek a központból a periféria irányába mozdító centrifugális impulzust adnak. Az emberi test a formák és tónusok kiáradó örvényterébe kerül. A derített oldalfalak tövéhez helyezett hét-hét hamvüreg önálló emlékhely. A gyászfalak a saqqarai nekropolisz másai.

ascftreptow_06

A központi csarnokhoz elkülönített várakozóhelyek, két kisebb és egy nagyobb ravatali kápolna kapcsolódik. A kápolnák tere világos, átlátható, belső felületén és a bútorzaton pasztellszínek jelennek meg. Mivel az épülettestben számukra kialakított ‘üregeket’ a kápolnafalak bélésként töltik ki, bent visszhangmentes tér keletkezik. A ravatalt nyitott, hangtörésektől mentes, fénnyel telített tér övezi. A karzatokra és a pinceszintre két oldalt egykarú lépcsők vezetnek, amelyek a térbelső egységét nem zavarják meg a másodlagos falak mögött. Bár a karzatok és a csarnoktér között átlátni, a kápolnák világa zavartalan. Autonómiájukat elsősorban az fejezi ki, hogy mint ‘ház a házban’ jelennek meg. Karéjos mennyezetük és padozatuk a külső, lamellákkal rostált fénnyel való áthatásukat vizualizálja.

ascftreptow_07

Ha elemzés alá vetjük az épület alaprajzát, megállapíthatjuk rendkívül funkcionális voltát is. Az oszlopcsarnok körül csak olyan helyiségek csoportosulnak, amelyek a gyászszertartásokhoz közvetlenül kapcsolhatók. A mosdók az épület előteréből nyílnak, a fenntartási- és technikai helyiségek kívülről, a hamvasztók hátulról, autósrámpán közelíthetők meg. A krematórium egyúttal temető is. A földszinti csarnoktér teljes területe alatt urnák és 600 koporsó számára kialakított nyughelyet találunk. A szimmetria az épület egészére érvényes. Minden külső lejárónak bizonyos értelemben véve külön ‘ünnepe’, méltósága van, míg a belső közlekedők alárendeltek, a szem elől elrejtették őket. Az ortogonális rendtől csupán a trapéz-formájú kémények térnek el, amelyek a humor könnyed jelei a szikár fallapokon. (KV)

ascftreptow_08

0 Responses to “Berlin-Treptow, Krematorium Baumschulenweg (1999)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: