Steyr-Resthof, Kirche St. Franziskus (2000-2001)

Peter és Gabriele Riepl

rrresthof

Resthof Steyr északi, az óvárostól távolabb felépült lakótelepe. A lakótelep önálló településként azonosítja magát, amelynek saját piactere, utcarendszere van. E központi teret egészíti ki a templom. A funkcionális és a lazább városszövetbe mind formájában, mind struktúrájában illeszkedő együttes két irányból tárható fel. Pilléreken támaszkodó előtetős fogadótere a piactérre néző ‘sztoa’ metaforája. Szerepe kettős: a híveket a templom ‘belvárosába’ irányítja, és passzázsként az építmény északi udvaráról feltárható, templom alatti közösségi térrendszeréhez vezet. Itt van lehetőség a széles főbejárattal ellentétes irányból, keletről is megközelíteni az épületet. A tágas-publikus és a keskeny-személyes bejárás kettős lehetősége a liturgikus és meditatív hitélet dualitása kapcsán megfogalmazható természetes, történeti hagyományra visszatekintő igény.


rrresthof_02

Ugyanez mutatkozik az együttes belső elrendezésében is. A kétirányú megközelítésnek megfelelően – szűkebben értelmezve – két templom egyesül a liturgikus komplexumban. Egy észak felé forduló, horizontális térelosztású nagyobb templom, és egy láthatóan kisebb, bensőségesebb, kelet felé tájolt kápolna. A szakrális terek egy átfogó alaprajz elemeivé válnak, amelyben belső közlekedők teszik lehetővé a nyitott részek közötti átjárást. Így kapott helyet egy belső, körbekerített udvarkert, néhány hivatali helység és sekrestye, valamint egy keresztelő helyiség a sehol sem záródó, átmeneti terek szövetében. Amilyen pontosan látszik a külső köztér fedett folytatása a templomi együttes belső utcáiban, ugyanolyan szoros kapcsolat alakul ki a tervezett környezet egyes elemei és a liturgikus funkció különböző vonatkozásai között. Legszebb példa erre a keleti hátsó bejáró felől könnyen megközelíthető keresztelő helyiség, amely a két liturgikus térhez vezető passzázsok találkozási pontjánál, a kápolna közvetlen szomszédságában helyezkedik el. E helyről belátható a víztükör, amely a keleti bejárót és a passzázs nyomvonalát a kápolnáig kíséri.

rrresthof_05

rrresthof_04

Az építményre mindössze három, különböző jellegű anyag következetes használata jellemző. Egyikük az olajjal kevert, zöldes lazúrfényű nyersbeton, amely a külsőben és az azzal folytonosságot képző belső közlekedőknél jellemző. A másik az épületet körül megjelenő víz, amellyel rokon a főbejáratot, a passzázsokat és a belső udvart kerítő üvegfal, valamint a kápolna fölé magasodó, tömegszerűen képzett üvegtorony transzparenciája.

rrresthof_03

Harmadik elem a liturgikus terekben alkalmazott, azokat melegségével megkülönböztető sárga bükkfaburkolat. A templom és a kápolna tömege az egészből enyhén kiemelkedik, a közlekedőkéhez képest nagyobb belmagasságot biztosítva azoknak. A fények a mennyezet és a padlótól megemelt határfalak alsó pereme felől, valamint a nyitott tér fényaknaként is szolgáló belső udvara felől érkezik. A kápolna kivágott sarkához az említett üvegtorony illeszkedik. A torony és felülvilágító kettős szerepét betöltő test az épület sík- és tömegjátékának erőteljes, lényegi eleme. Jelentőséggel bír még az épület mesterséges megvilágítása is. A padok pereme vagy a víz tükre alá rejtőző fénycsövek sárga és vörös színben értelmezik át az együttest, amely a városi tér színfalaivá válik. (KV)

rrresthof_06

rrresthof_07

0 Responses to “Steyr-Resthof, Kirche St. Franziskus (2000-2001)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: