Sopron, Szent Imre plébániatemplom (1993-1997) reload

Balázs Mihály és Fejérdy Péter

balazsfejerdysopron_06

A közös tapasztalat és a mesterség eredménye valósult meg Sopron északkeleti, külvárosi negyedében. A középkorban még természetes addíció, a belső törvényszerűségek által rendezett külső spontaneitás jelei a kortárs építészet tervezett színterében eltűnőben vannak. Mivel a forma jellemzően gazdasági szükségszerűségeknek rendelődik alá, nincs hely arra, hogy az alkotásokat az idő szentesítse. Az idődimenziót a regionális jelentésrétegek formahagyományával kell helyettesíteni, amely a formalizmuson túlmutat a tervezők közös princípiumokra támaszkodó közösségében, a hagyomány geometriai valóságában, Török Ferenc hagyatékában és az anyaghasználat egységében, amely a ház belső törvényszerűségeinek legelemibb tükrözője. Emiatt a historizmus és a posztmodern fogalmi megközelítéseivel az épület nem ragadható meg a maga teljességében.

balazsfejerdysopron_04

A plébániaközpont elnyújtott tömege egy horgásztavat kerít le a közúti forgalomtól. Alapvetően három fő, architektúrájában is megkülönböztetett egységből áll: templom, harangtorony és közösségi ház, amely rendezvénytereknek, szállásoknak és a hivatali adminisztrációnak ad helyet. Az építmény részei egymásból feltárhatók, egymásba nyithatók. A kompozíció önálló városként működik, belső rendszerének kompaktságát kívülről záró, erődszerű megjelenése teszi felismerhetővé. Az anyaghasználatban bekövetkező váltások (kő-tégla-fa) egybeesnek a funkcionális egységek határaival, amelyek a két tervező ismert kézjegyeinek válaszvonalai is egyben. A kompozíció mégis egységes, nőtt jelleget mutat. A nyereg-, félnyereg tetőszakaszokkal fedett, csarnokteret rejtő közösségi ház szélső súlypontja és a templom elliptikus hengertestén nyugvó tetősátor két pólusát képezik az együttesnek, amelyet a lándzsás sisakkal fedett torony középen kiegyensúlyoz. A templom félkörös, bélletszerű kapuja mögött elliptikus tér tárulkozik fel.

Az ellipszis rövidtengelye képezi a főhajó axisát, amelynek fedélszék alatti lineáris terét két mellékhajó és tágas ‘empórium’ vesz körbe. A centrális térbe foglalt, hagyományos arányait megtartó katolikus liturgiatér az ellipszisnek csupán egy lényegi metszete, amelynek hossztengelye az előbbit derékszögben metszi. A karzatok – amelyek elegendően tágasak önálló liturgiavégzés lebonyolítására is – és a nyeregtető terhét hordó fémfejezetes oszlopok tetőgerendázatot adó fa, falakat fedő fehér vakolat és a fedélszék külső-belső burkolására alkalmazott fémborítás anyagait fűzi össze.

Az oltárkompozíció lépcsős emelvényen áll. A tető háromszögletű oromfalát két, valamivel beljebb elhelyezett pillér hordja, amelyek a karzat vonalát megtörik. Az így létrejött belső kapuzat mögött a karzat páholyként folytatódik a befejezetlen ellipszisívet záró egyenes apszisfalig. A tökéletesen keletre tájolt apszis egy karcsú résen át déli fényt kap. A zárófal a nyugati kapuzatot felnagyító félkört foglal magában, így az épület metszete a legalapvetőbb geometriai formák rendszerét mutatja. Az egyenes, keleti fal a torony dinamikus tömegéhez simul. (KV)

balazsfejerdysopron_05

balazsfejerdysopron_02

balazsfejerdysopron

balazsfejerdysopron_03

0 Responses to “Sopron, Szent Imre plébániatemplom (1993-1997) reload”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: