Berlin, Kapelle der Versöhnung (1999-2000)

Rudolf Reitermann és Peter Sassenroth

A Spree-kanyar északi oldalán álló egykori, Gotthilf Ludwig Möckel tervei alapján készült Versöhnungskirche (1894) Berlin 1945-ös felosztásakor a francia-szovjet szektorhatárra került. Bár 1950 és ’61 között útlevélvizsgálat feltételével engedélyezték a vasárnapi miséket benne, a betonfal felépítése után megközelíthetetlenné vált. A templomot 1985-ben kelet-berlini rendeletre felrobbantották, a híressé vált Bernauer Straße határon álló házainak húsz évvel korábbi sorsára juttatva. A fal bontása után idő kellett a terület rendezésére, de az egykori, ‘senki-földjének’ nevezett határmezsgye sávja ma is elementáris határvonalat képez.

1998-ban Hans Kollhoff berlini építész a fal egy szeletét megtartva vagy visszaépítve a helyszínre fal-emlékművet tervezett. A fal tengelyére merőlegesen állított acél pengefalak az elvágó falat elvágó élek. Az emlékmű nem lehetne teljes a szemközti Versöhnungskirche helyén épült Engeszteléskápolna nélkül.
Elnevezése némileg új jelentést nyer, ha a szembenálló politikai rezsimek távozásának, vagy a kettészelt Berlin egyesítésének fényében újraértékeljük.

E súlyos és szimbolikus történelmi feladattal ‘megterhelt’ kápolnának egyszerre kell egyházi és világi, politikai rendeltetést betöltenie. Több más németországi példához hasonlóan a kápolna gyülekezete kivette részét a tervezés menetében is. Az eredeti tervek a beton és üveg anyagát választották, a közösség azonban ezek helyi, negatív olvasata miatt ellenállt. Az új terv természetes anyagok: fa és föld jegyében született.

A kápolna kettős gyűrűt alkot a gabonával bevetett határmezsgye azon területén, amelyet a lerombolt templom körvonalait jelző, murvával feltöltött terület jelöl ki. A külső gyűrű az ellipszoid alaprajzi vonalra merőlegesen állított fa lamellák sűrű sorozatából áll. A belső gyűrű ugyancsak ellipszoid, fala döngölt föld. E kápolnának valódi centruma nincs, a belső körök szerkesztését a történelem és a liturgikus hagyomány közösen határozta meg. A centrális teret három, egymással hegyesszöget bezáró tengely hatja át. Az egyik az eltűnt városnegyed beépítési vonalához alkalmazkodik, a volt templom történeti axisával párhuzamos, míg a másik csillagászatilag tájolt, kelet-nyugati. Mindkettő egy-egy karéjt jelöl ki a hengerfal keleti oldalán, jelezvén a kettős rendeltetést, a múlt és a jelen összemetsződésének helyét.

Az első apszisban a mennyezeti fény a történeti oltár favázára és az egykori templom felfejtett alapjaira világít, az új apszis láthatatlan íve a fal részévé válik. Fölötte tetőablak; a bronzkereszt, az olvasóállvány, az oltár és a szentségtartó közös helyen vannak. A kettős orientációt egy nyugati apszis és karzat ellensúlyozza, amelynek tengelye a két előbbi szögfelezője. E három karéj összességében centrális teret definiál.

A fal egy vorarlbergi osztrák iparművész, Martin Rauch munkája nyomán készült. A hely építőanyaga a föld, amely a lerombolt házak és templom téglaporával keveredik. Papi áldással, s a helyiek szertartásával kísérve a Versöhnungskirche földbe temetett maradványainak porát a nedves földfal rétegei közé terítették. Így épült az új kápolna rétegről rétegre. Bár a kápolna csupán a történelmi romokat befoglaló kettős paraván, a hely története nélküle érthetetlen lenne. A kápolna az egykori világ anyagaiból, teréből és levegőjéből épült új alkotássá. A külső és belső kör között átmeneti, hol vastagabb, hol vékonyabb helyiségek adódnak. A vékony lamellák közé ékelődő fémkapun át kijutva az út egy harangláb felé vezet: a város e részére többé nem tudunk közönnyel tekinteni. (KV)

0 Responses to “Berlin, Kapelle der Versöhnung (1999-2000)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: