Apeldoorn-Monuta, Ravatalozó (2001)

Herman Zeinstra és Liesbeth van der Pol

Az Apeldoorn keleti negyedének szuburbánus környezetében épült ravatalház a nem sokkal később elkészült haarlemi ravatalközponthoz (2002) hasonlóan könnyűszerkezetes építmény. Észak-holland párjától eltérően, a monutai együttes nem centrális, környezetéből kiemelkedő kompozíció; a búcsúztató szertartásoknak házsorként zárt, longitudinális udvarlánc ad helyet. A két traktusra osztható ház kelet-nyugati középfolyosóra fűzi a ravatalok, az őket meg-megszakító patiók, valamint az iroda-, raktár és mosdóhelyiségek térkvadrátjait. Az emelt belmagasságú, földszintes épület keleti végében galériás irodaház található – az ügyfélfogadást e helyen bonyolítják.

A ravatali kultúra Nyugat-Európa több régiójához hasonlóan Hollandiában is különbözik az Európa más térségeiben kialakulttól. E heterogén vallási környezetben a halott körül, családi körben eltöltött idő hagyománya felekezettől függetlenül fennmaradt. Az elhunyt test higiénikus tárolása és a temetés közötti lépcső, a halottvirrasztás – ahol kifejezett egészségügyi rendelet nem tiltja – Kelet-Európa vidéki szórványkultúrájában is itt-ott tovább él. E tradíció urbánus folytatására kevés példa kínálkozik, s a jelen épület egyike ezeknek. A családi halottvirrasztás intézményes keretek között folytatott vizitté változva a nem hívők számára is a szakralitás jellegét ölti. A tervezők koncepciója volt, hogy az életszentség e sajátos formájának egyedi vallási szimbólumok használata nélkül biztosítson helyet. Hasonló törekvéseket tapasztalhatunk Jordi Badia leóni ravatalházában (1997-2001) is.

Részben a különböző szokások és hovatartozás heterogenitása, részben a látogatás térigényét meghatározó létszám változékonysága miatt az egyes ravatali termeket különböző méretűre szabták. Mivel e halotti szobák az épület alapegységeit képzik, a homlokzatra jellemző összetettség funkcionális okokra vezethető vissza. Az épület homlokzata utcaképi kulisszát képez, amely elkerített belső udvarok közbevetésével kisebb kertes házak közösségére emlékeztet. E precíz igényességgel komponált képlet kevés eszközzel dolgozik: horizontális fa, sima üveg, az azt keretező feketére festett fém, és a függönyként használt fehér textil. A deszkázat egyenlő, finom függőleges illesztésekkel sorolt elemei kisebb hézagközökkel képeznek felületet. E hézagok az udvarok előtt átengedik a fényt, míg a ravataloknál tömör kitöltést kapnak. A homlokzat vertikális értelemben is tagolt: az egyenként, kívülről is megközelíthető cellák bazilikális ablaksávjai a földszint magasságával harmonikus arányt képző másodszintként jelennek meg. E ‘mezzanin’ kisebb méretének és funkciójának megfelelően sűrűbben rakott, vékonyabb deszkaelemekkel tagolt. A különböző transzparenciájú, sűrűségű és hosszúságú elemekből képzett front kis belső előtetővel záródik, amelynek külön tartószerkezete van. Az egységbe fogott kollázs a hagyományos illesztés-elvet megtartó, önálló mélységgel rendelkező, klasszikus értelemben vett homlokzatot képez.

A belső udvarok felől nézve új anyag, a kő is megjelenik részint a kövezett aljzat, részben a belső térfalak építőelemeként. A könnyűszerkezetes háznak súlyt adó teremfalak az utca felől záró konstrukciót kerítésként értelmezik, míg önmagukat egy-egy önálló ház tömegjátékaként. Az egy emelet két szintre tagolása finom léptékcsalást eredményez, amely különösen itt, az udvarban ültetett fa alatt állva válik érezhetővé. Nem csupán házkertben, hanem egy kisebb város közterén állunk. A termeket megvilágító diszkrét, magasról érkező fények továbbfűzik e gondolatot: a ravatali terek kápolnákká, kisebb templomokká tágulnak. (KV)

Szakirodalom és további elérhető anyagok az interneten:

Herman Zeinstra, Liesbeth van der Pol: Ravatalozó, Monuta, Apeldoorn (Hollandia), 2001

AV, No.95 (2002), pp.102-105

Detail 2001/1, pp.34-37.

Az építészcsoport honlapja

0 Responses to “Apeldoorn-Monuta, Ravatalozó (2001)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: