Bogotá – La Calera, Porciúncula de la Milagrosa kápolna (2003-2004)

Daniel Bonilla

La Calera a kolumbiai főváros agglomerációjához tartozó, erdőkkel és szántóföldekkel övezett kisváros. Az észak-déli irányban futó hegyek által közrezárt, feltöltött folyóvölgyben gyakorta látni kisebb-nagyobb ‘tengerszemeket’, amelyeket tisztások öveznek. A Durán Gómez család birtokán, egy ilyen tengerszem mellett épült a Milagrosa magánkápolna is. Miként a dél-amerikai országok többségét, Kolumbiát is gazdasági és szociológiai szélsőségek jellemzik, ezért a megrendelők úgy látták helyesnek, ha az alkalomszerű rendezvények céljára épített kápolna a különböző méretű gyülekezetek változó igényeihez alkalmazkodva maga is nagyfokú flexibilitással bír. A világsajtó és a 2004-es latin-amerikai építészeti biennálé zsűrije a Bonilla által adott megoldás gyakorlatiasságát és szimbolikus jelentőségét egyaránt méltatta, nem is beszélve arról a költőiségről, ami kápolna természettel összhangra törekvő építészeti részletképzésében nyilvánult meg.

Már Eduardo Arroyo spanyol vagy Erick van Egeraat holland építészetében is megfigyelhető egy az építészet ‘köntösén’ hímzett második természet transzparens mintázatának következetes alkalmazása. A kék-sárga, festett függönyfalra applikált, vékony falécekből álló, helyenként nyitható árnyékoló a növényi lombok fény-árnyék játékát képezi le. A természettel való kommunikáció azonban itt még teljesebb, mivel az ilyen módon borított határfalak és födém együttese skatulyaként elhúzható, hogy egy nagyobb, nyitott és átjárható liturgikus tér alakuljon ki a zárt kápolna helyén.

Az épület stabil végfalait a déli harangfal és az északi szentély és sekrestye egybetartozó kompozíciója adja. A két épületvég helyi, szürkés-fekete alapkőzetből készült, amelynek horizontális lapjait habarcskötéssel rögzítették. Ezeket két oldalt keret és sínpár köti össze, amelyen a könnyű üveghéj szabadon elmozdulhat. Zárt helyzetben a harangfal és a kápolna kapuja között kisméretű, határozott térfalak nélküli udvar jön létre, amelyet Bonilla ‘a bűnbocsánat patiója’ –ként is nevez. A harangfalat harmadoló rés egybeesik az apszist ugyanott osztó vertikális sávval. E rés itt kapuként szolgál, amely a szentélyből az ablakkal és celesztoriálisan is megvilágított sekrestyébe vezet. A sekrestye a harangfal tömegét megismétlő eszményi, rendeltetéséhez képest túldimenzionált tér, amely az egészből szinte leválasztható, önálló szakrális minőséggel bír.

A szentély végfalát a befoglaló falaktól vékony dilatációs hézag választja el, amelyen átszűrődő fény az apszist exponálja. Kimunkált részletet képez a sekrestye vízszintes és a végfal függőleges nyílásának konstellációja is, amely egy oldalára állított keresztet metsz ki a térből. Ha a kápolnahajót felnyitják, a tér a harangfalig bővül és az előteret önmagába integrálja. A megnyújtott, ezáltal harmincnál több ember befogadására alkalmas hajó a kézenfekvő, axiális értelmezésen túl egy sajátos jelentéstartalommal gazdagodik.

Mivel a poláris tájolású hosszháztól nyugatra eső, enyhén emelkedő domboldalon népes gyülekezet is elfér, a nyitott kápolna templommá változik, amelynek új főhajója a szabad ég alatti mező, keresztháza pedig a korábbi hosszház lesz. Az elmozdítható oltárt középen is fel lehet állítani, s így a szentélyből északi kórus keletkezik. De mi képezi a derékszöggel elforgatott liturgikus és egyszerre természeti tér apszisát? A lombok és az ég kulisszája. A bővített tér határán futó mesterséges tó tükrén kettőződő, s az épület nyitott vázával keretezett látvány keleten, a hagyományosan tájolt templomok szentélyének megfelelő helyen zárja az átértelmezett, s a szabad természetben kiteljesedő kompozíciót. (KV)

Referenciák:

Arquine, no. 32, 2005 Summer, p. 22-63. p. 56-63.

Architecture mediterraneenne, no. 62, 2005 Dec., p. 25-33. p. 26.

Architectural review, vol. 216, no. 1294, 2004 Dec., p. 34-83. p. 42-45.

archphoto

blog

cubeme

arq_a

pushpull

noticias

0 Responses to “Bogotá – La Calera, Porciúncula de la Milagrosa kápolna (2003-2004)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: