Osaka-Ibaraki, A fény temploma (1989-1991)

Tadao Ando

Japán egyik legnagyobb kikötővárosának, a keleti partvidék középmagasságában található Osaka Ibaraki városrészében lakóházak között bújik meg a templom-együttes, mely a minimalizmus mesterének, a japán Tadao Andonak (*1941) kultúrákat ötvöző építészeti alkotása. A Távol-keleti országban található keresztény felekezeti templom szimbolikájában megkérdőjelezhetetlenül krisztológiai alapvetésű, ugyanakkor térstruktúrájában a tradicionális japán térszemlélet összetettségével komponált.


A nemzetközi modernizmust a II. világháború utáni japán újjáépítésben különleges ízű alkotások gazdagították. A hagyományos értelemben vett funkcionalista tisztasággal tervezett épületek a konzekvensen szervezett tradicionális japán házaktól nem sokban tértek el, így az internacionális stílus hamar követőkre talált. A modernizmus és a tradíciók ötvöződésének folyamata a ’70-es években egyre jelentősebb megbízásokkal nemzetközi színtérre kilépő fiatal generáció megújítási törekvéseivel erősödött fel. A megújulási folyamat legjelesebb képviselője Tadao Ando, aki osakai központtal működtet irodát. Korai lakóépületein, majd jelentős számmal tervezett közintézményein sajátos építészeti látásmódot deklarál, mely a tradicionális japán térszervezést és környezetkapcsolatot újradefiniálja a kor elidegenedő struktúrái között. Alkotásaiban megteremti azt a visszautat az ember számára, mely által a ház fogalma ismét a környezetbe illesztett, szerves egészet jelentő organizmusként válik értelmezhetővé.

Tadao Ando terei elzárkóznak a túlgerjesztett urbanizált közegtől, azonban a szó hagyományos értelembe vett gondolatiságával kapcsolatot teremtenek. Nagyvonalú tömör falak, kis megnyitások jellemzik kompozícióit, ahol az átriumnak és átmeneti tereknek fontos szerep jut: megadni a használó számára azt a viszonyítási pontot, ahol a belső terek a hagyományos japán térszemléletnek megfelelően kapcsolatba lépnek a környezettel, a természet elemeivel.

Az Osaka külvárosában, Ibarakiban található keresztény templomocska az újradefiniált kapcsolat megfogalmazásáról szól. A kis szakrális tér nyugodt urbánus közegben található, sűrű szövetben megjelenő családi házas övezetben. A saroktelken a fő megközelítés felől csak keményen egymásba metsződő vasbeton síkok tűnnek fel, melyre hatalmas keresztként rajzolódik az oltárnál található ablakmegnyitás. A mellékutcából nyíló bejáratnál filigrán acélelemekből szerkesztett kereszt feszül a homogén szürke felületre. A telekbelső felől megközelíthető téglalap alaprajzú fő szakrális tér mára kiegészült a közösségi tér hasonló méretű elemével. A két szigorú épülettömeg által közrefogott tér nyitott-fedett térszeletei többszörös átmeneti zónát képeznek a templomba belépés előtt. A nyújtott arányú téglatest kubusát szögelforgatásban szerkesztett fal metszi el, amely a bejáratnál előteret indukál – ezt megkerülve tárul fel a szakrális tér direktsége. A beérkező szinttől lépcsősen ereszkedő padozat még dramatikusabban hangsúlyozza az oltár-végfalat kereszt alakban metsző megnyitást.

A keresztény szimbólum átiratban megjelenő direktsége európai szemmel túlságosan közvetlen, de hatásában lenyűgöző a kis alapterületű térben. A kontraszt a déli tájolás miatt még elemibb: a keskeny ablaksávok, melyek az oltárfalat oldalfaltól oldalfalig és mennyezettől padozatig metszik négy részre, tűző fénysávokat vetnek a csatlakozó felületekre. A fénykereszt beúszik a betonszürke síkokra, a fekete padozatra és a deszkákból rótt feketére festett bútorzatra. A falak és határoló felületek homogenitásuk által elvesztik súlyukat, az általuk közrezárt tér válik hangsúlyossá. A keresztény szakrális tér szellemisége a távol-keleti összetett kulturális hagyomány közvetítőjévé válik – ahol az ember, a természet és a materiális valóságon túli lényegi tartalom találkozik. (z)

Bartis Katalin tanulmányrészlete: “A templom adományokból épülhetett meg, így a szűkös anyagiak hozzájárultak az egyszerűségéhez. Egyszerű téglalap alaprajzát ferdén belemetsző fal tagolja.  Így képződik az egyszerű geometriából a derékszögben rávezető bejárati rész és kiszolgáló helyiség. A fény nagyrészének kizárásával és az oltár falának keresztalakú faláttöréséval egyedi térélményt kapunk. A padló enyhe lejtése egyike Ando eszközeinek, mellyel nagyobbnak érzékelteti a teret, mint amilyen.”

(A következő posztok Tadao Ando további szakrális épületeit mutatják be. A rövid ismertetések Bartis Katalin tanulmányából idéznek, mely egy egyetemi monografikus esszé részletei.)

Referenciák:

építész honlapja

Francesco Dal Co. Tadao Ando: Complete Works. Phaidon Press, 1997.

Kenneth Frampton. Tadao Ando: Buildings, Projects, Writings. Rizzoli International Publications, 1984.

Randall J. Van Vynckt. International Dictionary of Architects and Architecture. St. James Press, 1993.

Philip Jodidio. Tadao Ando. Taschen, 1999.

0 Responses to “Osaka-Ibaraki, A fény temploma (1989-1991)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: