Kyōto-Urata, Fehér Templom (2000)

Takashi Yamaguchi

A Furitsururikei Parkerdő szélén, a japán császárváros szívétől 35 kilométerre nyugatra található az uratai Zuisen-ji templom buddhista közössége. A Tsutenko tó félszigetére települt, hagyományos elrendezést mutató kolostori együttes mellé egy építészeti és vallási tekintetben is kirívó szertartásház terveire adtak megbízást. Az ugyancsak Kyōto vonzáskörzetében, a japán császár magánhasználatára tervezett funayamai Üvegtemplom (1998) és több szakrális épületterv elkészítése után Yamaguchira mint a shintō és zen vallási építészet modernkori mesterére tekinthetünk. Bár az új templomnál sem szerkezetében, sem anyaghasználatában nem találunk kontinuitást a tradicionálissal, e folytonosság meglelhető a kompozíciós rendben és a hagyományos szentélyek belső tisztaságának formai kivetítésében.

Japánban – mint kelet más vidékein – e tisztaság nem elsősorban lelkiismereti, hanem szellemi és életviteli tisztaságot jelent; a templom nem a bűnbocsánat, hanem az aszkézis, az önátadás vagy felajánlás helye. Miként a buddhista gyakorlat több a filozófiánál, a kolostori együttes területét kijelölő antracit kavicságy is több egyszerű térburkolatnál. E szimbolikus elem a nyugodt tengert jelképezi, amin az egyes pavilonok – mint a zen kert kövei – ‘szigetek’. Az elszórt, tengelyességet kerülő épületcsoport spontánnak tűnő kompozícióját a kanyargó ösvényeken kívül egy sajátos, belső rend fűzi össze, emiatt az illeszkedés szabályai is mások.

A szentély funkcióját tekintve is különböző. Halotti kultuszhelyről van szó. Japánban hasonló kultuszhelyeket állítanak a családi ősök számára, de generációkra visszamenőleg csakis a férfiági ősöket tisztelik. E templom kivételesen a nőági – hagyományosan haláluk után nyolcvan évnél tovább nem tisztelhető – családősök buddhista emlékhelye. Talán nem véletlen, hogy a ritka funkció egy megkülönböztetett épületben kapott helyet. Tengelyessége is szokatlan. Nyúlánk alaprajza egyetlen frontális bejáraton át közelíthető meg, de a fény számára további két helyen: az északnyugati szentélyfalon és a hosszfalak mentén is átjárható. A kavicsterítésen az egész hasáb súlytalanul lebeg, s ezzel valamelyest kapcsolódik szomszédjaihoz, amelyek lábakra állítva, a talajtól számított egy vagy két lépcsőfok magasságban ‘úsznak’.

Az archaikus arányú, mély garatot képző bejárat elé fellépő nyelv nyúlik, s mint a térbelső márványburkolata, minden fehér. Belépve nem sokkal tágasabb tér tárulkozik fel. Két oldalon gerendázattal kiváltott tetőrés képez hidat a Buddha-szentély és a nyolc tatami nádszőnyeggel borított meditatív csarnok között. Ekképp a templom két részre osztható, de az építészeti egység a részeket összefogja. Az utóbbi a belső eltolható, fekete kapuszárnyak előtt kezdődik – aki belép, rögtön e megszentelt helyen találja magát. Az eltolt szárnyak két kisebb fülkét zárnak el, míg a templom szemközti végében a bronz Tathāgata fehér, lépcsőzetes oltára áll. A bronzszobor lábai alatt minden lépcsőfokra a nőági ősök neveit írták. E hagyomány inkább a shintōhoz kötődik: a lépcsőzetesség analóg a családfa kibomlásával az időben. A lépcsőoltár mögé teljes falszélességű színezett opálüveget helyeztek – ez a gokū, a Buddhát kísérő megvilágosító ‘üresség’ fénye.

A meditálók vagy felajánlást végzők a bejárat mély garatja mögött megjelenő, keretbe foglalt természet és a titkos, oltár mögül előtörő opálfény egymást metsző hatásvonalai között ülnek. Bár a templom a holtak tiszteletére készült, a fehér tér a születés anyaméhének építészeti mása. (KV)

Referenciák:

Techniques & architecture no. 459, 2002 Apr./May, p. 94-97.

Arca plus vol. 11, no. 4 (43), 2004, p. 48-51.

építésziroda honlapja

archrecord

japán építészirodák gyűjteményes honlapja

0 Responses to “Kyōto-Urata, Fehér Templom (2000)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: