Portalegre, Church of St. Anthony (1993-2008)

João Luis Carrilho da Graça

João Luis Carrilho da Graça designed the Church of St. Anthony for a suburban social district of his mother-town Portalegre. The white closeness of the large volume is neatly adjusted to the steep urban texture of the area; it forms an abstract opening to the mountain. The leaning of the walls of the southern block and the long extended entrance opening mark the main façade of the building. We can get into the spacious inner court here, then comes the sacral space of the church separated by a glass wall, and in the end a second court closes the sequence, being much more intimate and bordered by the ever existing element of the location, the cliffs emerging from the ground. The almost only glass surfaces of the homogenous, closed volume are the walls that separate the church from the two courts; and they provide a visual connection and transparency between the sequences of spaces linked to the same axis. The two courts are the main organizing elements of the building complex. The roomy entrance space is bordered by two supplementary social functions, the volume of the kindergarten and the care home. The court is not only the foreground of the certain buildings but an important scene of the events of the local community. The believer goes through a route starting from the busy city and arriving at the absorption in nature. The cliffs claiming permanence and timelessness, the clearness and power of the sunlight and the silkiness of the water pond make a perfect background for meditation. With the words of Carrilho da Graça: ‘The aim of the plan was the creation of a space where the persons and the events are the performers. The goal of architecture is the staging of minimum in the most intense way.’

João Luis Carrilho da Graça szülővárosának, Portalegre-nek egyik külvárosi szociális negyedébe tervezte a Szent Antal templom épületét. Portalegre városa az ország középső részén fekszik a spanyol határ szomszédságában. A területet Alentejo lapos száraz forrósága és Beiras, a középső régió, nedvesebb hegyes vidékei közti átmenet  jellemzi. A karakter bizonytalansága, a fontosabb régióktól való távolsága, az egykor jelentős gazdasági, geopolitikai szerep elvesztése az ország perifériájára szorította. Csupán az elmúlt években kezdődtek fejlesztések a felzárkóztatás céljából. A Carrilho da Graça tervezte Szent Antal templom a lassan fejlődő város egy szociálisan és gazdaságilag jelentős problémákkal sújtott külvárosi negyedében, az 1979-ben felépült Bairro dos Assentosban található.

Az említett hátrányos körülményekre és a negyedet jellemző egyszerű sor- és társasházak szomszédságára adekvát válasz volt a visszahúzódó, magába forduló, végletekig egyszerűsített építészeti megformálás. A hatalmas tömeg hófehér zártsága csöndesen simul bele a terület meredek szövetébe, megformálása a hegy gyomrának absztrakt feltárulkozása.

A tömb déli falainak dőlése és a hosszan elnyújtott bejárati nyílás jelöli az épület főhomlokzatát. Itt jutunk be a tágas belső udvarra, melyet a templom üvegfallal elválasztott szakrális tere követ, és végül egy második, intimebb udvar zár, melyet a hely örök idők óta jelenlévő eleme, a terepsüllyesztés következtében a föld alól előbukkanó sziklák határolnak. A homogén, zárt tömeg szinte egyedüli üvegfelületei a templomteret a két udvartól elválasztó falak, melyek a tengelyre felfűzött térsorok közti vizuális kapcsolatot, átlátást biztosítják.

A két udvar az épületegyüttes fő szervező eleme. A tágas bejárati teret a templomot kiegészítő két szociális funkció, az óvoda és az idősek otthona tömege szegélyezi. Az udvar az egyes épületek előtere mellett a helyi közösség eseményeinek is fontos helyszíne, és ezáltal integrálódik a befelé forduló funkciók miatt is adekvát zárt épület a negyed életébe. A bejárat feletti terasz-hídra felvezető rámpa tömbje és a felettük ellebegő, az egész épületen keresztülfutó két gerendafal az oldalszárnyak intim nyugalmát biztosítják az udvar esetleges zajától.

A második, zártabb udvar már a templomhoz, a szakrális élethez kötődik.

A nagy udvar folytatása a templom tere, amit egy következő kis páció követ, majd az eredeti sziklafal, ami a telek lejtéséből adódóan itt már a templomi tér tetejéig ér. Egy útvonalat jár végig a hívő, érkezve a városi sokaságból, elérve a természeti merengésig. Az állandóságot, időtlenséget hirdető sziklák, a delelő nap fényének tisztasága és ereje, a vízmedence selymessége tökéletes háttere az elmélyedéshez. Erre a nyugodt térre fordul a templom szentélye, ez a liturgia háttere. Az udvar vízmedencéje a szentély melletti süllyesztett keresztelőkápolnánál jut liturgikus szerephez a tereket elválasztó üvegtábla eltolása után.

A teljesen letisztult építészeti nyelvezet válasz a hely adottságaira és ideális eszköz a terek használók általi megéléséhez.

Carrilho da Graça szavaival: “A terv célja egy olyan tér létrehozása, ahol a szereplők a személyek és az események. Az építészet feladata a minimum színrevitele a legintenzívebb módon.”

0 Responses to “Portalegre, Church of St. Anthony (1993-2008)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: