Szakrális átirat

szakrális építészet tematikus blokk – Octogon 2010/10

Az ezredfordulót követő évtized az egyházépítészetben a szakrális tér újraértelmezésének időszaka. A globális gazdasági és társadalmi változások az egyház szerepének újraértékelését is elindították, mely most különösen párhuzamba hozható a személyes lét-értelmezéssel is. Vallásosságtól függetlenül is fontossá vált az egyén közösségben elfoglalt helyének meghatározása. Az egyház részéről is előtérbe kerül a szolgálat szerepe. Az „egyház” alapegységének, az ember-léleknek a fontossága. Romano Guardini így fogalmaz a templomról: „A templom belső tere Istenről beszél. Ez a tér az Úrnak van szentelve, és egészen betölti az ő szent jelenléte. Hiszen a templom Isten háza, kiszakítva a világból, körülzárva falakkal, boltozattal. Ez a tér befelé, a rejtett felé fordul és Isten titkairól szól.”

Az építészek ezt a titkot keresik. Az utóbbi években megerősödő építészeti hitvallások külsőleg a terek puritánságáról szólnak. Azonban a térfelfogás változása sokkal inkább közelít a „kommunio” felől. A közösség téri igényeinek leképezésére törekszik, az egyre fontosabbá váló szociális aktivitásnak biztosítva helyet. A templom „köztér” – átmeneti hely az emberek alkotta világban. Épületegyüttesek jönnek létre, melyek nem egy elzárkózó közösség zárt világát, hanem egy nyitott struktúra átjárhatóságát és közvetlen értelemben vett átláthatóságát sugallják.

Mindezzel egyenértékű ugyanakkor az igény az egyén jól identifikálható helyének vonatkozásában. A templomtér személyessége nem az egyénileg könnyen értelmezhető szimbolikus jelekben nyilvánul meg, hanem a tér csendességében. Vizuális-esztétikai megközelítésben ez a tér kiüresítése felé mutat – de ezzel helyet adva a szellemi telítődésnek. Sokkal nagyobb az építész felelőssége is ezáltal. A tömeg strukturáltsága, a tér kompozíciója, az anyaghasználat, a liturgikus tárgyelemek kialakítása – minden tekintetben kimérten és egységben jelenik meg a közösség terének építészeti formálása. Az egyén és közösség, az elmélyülés és aktivitás, a befogadó és kinyíló szakrális tér. Ahol a titok nyilvánvaló.

Válogatásunk a megújulási folyamat kiemelkedő alkotásait mutatja be a téma nemzetközileg ismert fiatal kutatói és magyar építészek gondolati átiratában.

A következő postokban bemutatásra kerülnek:
– Jensen & Skodvin: Tautra, női ciszterci monostor – szöveg: Jászay Gergely;
– Tabuenca & Leache: Pamplona, Szent György templom – szöveg: Estebán Fernandez Cobián;
– Studio Anselmi: Róma, San Pio de Pietrelcina plébániaközpont – szöveg: Carla Zito;
– Cino Zucchi: Milánó, Jézus feltámadása templom – szöveg: Marco Sammicheli;
– Magyari Éva és Pazár Béla: Sopronbánfalva, kolostorátalakítás – szöveg: Vukoszávlyev Zorán;
– Andreas Meck: Neuried, Szent Miklós plébániaközpont – szöveg: Katona Vilmos
– interjú Andreas Meck német építésszel.

Az Octogon 2010. évi utolsó számának szakrális építészet tematikájú blokkjának vendégszerkesztői, Katona Vilmos és Vukoszávlyev Zorán kívánnak boldog készülődést és Áldott Karácsonyt! (z)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: