Tautra, női ciszterci monostor (2003-2006)

Jensen és Skodvin

Tautra ciszterci apácamonostora a norvégiai Trondheim-fjord egyik szigetén fekszik egy középkori ciszterci monostor romjai közelében. A középkori Norvégiában a ciszterciek a rend szokásaival szemben itt a nagyvárosok közelében telepedtek le, Tautrából az akkori főváros, Trondheim tiszta időben látható a fjordon át. Monostoraik a típusalaprajzhoz képest kisebbek, egyszerűbb kialakítással, gyakran oldalkápolnák nélkül épültek. A középkori Tautrának keresztszárnya se volt, egyike a legkisebbeknek. Helyi körülmények már a középkorban is átformálták a szigorú szabályokat. Sok helyen először csak a templom épült kőből, a többi rész fából, és Tautra középkori monostora pusztulásáig így is maradt. Boltozatuk nem volt, a templomhajót nyílt fedélszék fedte le.

A monostor a templomhajó déli oldalán helyezkedik el a középkori hagyományoknak megfelelően, de a templomhajó nyugati tájolással alkalmazkodik környezetéhez. Az épületegyüttes egy zárt, négyszögletes, hosszúkás formát alkot, rövidebbik oldalát északról a templomhajó zárja le. A monostor tömegéből a keleti, sziget közepe felőli oldalon a templom tömege markánsan kiemelkedik, amit a hosszan elnyúló, egyenes homlokzaton képzett bejárati beugrás tovább fokoz, kiemelve a tornyot. A nyugati szárnyat kétszintessége és nagyvonalú üvegfelületei teljesen összefogják a templom tömegével. Látványában a tenger felől nézve az egységesség és a zártság hangsúlyos, míg közelről a templomhajó tömege uralja a látványt.

A templom tere hosszan elnyújtott négyszögletes. Az egységes tér szentély felőli része a szerzeteseké, csak a padlóburkolat jelzi a határt. Az összefogott templomtérben a szerkezet megmutatása valamint a változatosan elhelyezett és kialakított ablakok izgalmas összhatást eredményeznek. A templom legegyszerűbben kialakított része a szentély: az üvegfal és a sima furnér felület nyugalmával ellenpontozza a többi falfelületet, vonzza a tekintetet.

Az üvegtetőn alig láthatunk ki, a dőlt vonalú, egymás felett raszteresen átfutó gerendák rendszere úgy helyettesíti a hagyományos szaru-szelemen szerkezetet, hogy közben a tetőszerkezet hosszirányú merevítését is biztosítja. Sűrűségével takarni tudja az üvegszerkezet bordáit úgy, hogy szinte észrevétlenné válnak, jó arányaival lezárja a teret, de beenged annyi fényt, amennyi már uralja a templomteret és ellensúlyozza az üvegfalú szentély fényét. A faszerkezetet rétegelt-ragasztott gerendák alkotják korszerű rejtett acél kapcsolatokkal. A szerkezetválasztás érzékeny építészeti gesztus a középkori előzmények ismeretében. A köztes felületeket homogén felületű rétegelt lemez furnér takarja.  Az épületegyüttes külső falait természetes pala borítja, kialakításával egyértelműen kéreg szerepét jelzi.

Az északi tájak sajátos környezeti adottságaihoz tartozik az éves fénymennyiség rendkívül egyenlőtlen eloszlása, ami sajátos kétarcúságot okoz: a tavasz és a nyár a fényé, az ősz és a tél a sötétségé. Az épület viszonyát a természethez is ez határozza meg: a lenyűgöző szépségű táj felé szeretne nyitni, de megvédeni is az odakint tomboló erőktől. A monostor anyagválasztása is ezt a helyzetet tükrözi a külső falak kőborításával és belsőt uraló favázszerkezettel. Itt egy folyamatosan használt ház nem teheti meg, hogy csak az egyik helyzethez igazodik. Egy épület hangulata e tényezők kiérlelt arányán múlik, hogy sikerül-e harmonikus összhangzást kialakítani. A Tautra monostor épületében az eredmény egy időtlen, meghitt tér. (Jászay Gergely)

A tanulmány megjelent az Octogon 2010/10. számban a “Szakrális átirat” tematikában “Tautra – újragondolt hagyomány” címmel.

 

Referenciák:
Jensen & Skodvin Arkitektkontor as

 

0 Responses to “Tautra, női ciszterci monostor (2003-2006)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: