Encs, evangélikus templom (2000-2005)

Simon Viktória

Az észak-kelet-magyarországi városka fő utcájának kiemelt pontján, annak végső elemeként zárja a szakrális épületek sorát az evangélikus templom. A bejárattal a fő megközelítési irányba fordul az épület. A kapu mellette elhelyezkedő toronytest vertikális hangsúlyát is adja a különleges szituációnak. A kompakt alaprajzi rendszer fő térre és kiszolgáló térsorra tagolódik. A torony pengefalai által kiemelt kettős vonal a közlekedő és hosszoldali karzat térbeli rendszerét emeli ki, melynek bejárattól átellenes végpontja az oltártér mögé behúzott gyülekezeti helyiségek és iroda térrésze. Az ölelő tömegegységekből emelkedik ki a szakrális tér.

A külsőben karakteresen megjelenő íves térfal a bejárattól indulva dinamikusan nyitja fel a templomteret az oltár és szószék felé. A térdinamika a látszó faszerkezetű tetősík megdöntésében erősödik: a karzat felől az íves fal irányába emelkedő félnyeregtető az egységes koronaszint feletti üvegsávon vizuálisan szinte nem is támaszkodik meg. A fényhatás erősíti a világos tónusú tégla alkalmazása, mely a vakolt felületekhez hasonlatos, mégis egyedi texturális érzékenységű megoldás. (z)

Simon Vitória gondolatai a templomról:

“A telek Encs város peremén, a ’80-as évekbeli, kontyolt nyeregtetős, kétszintes lakóházak sorában az utolsó. Ezen a hosszú utcán helyezkedik el a körzeti vallási központtá nőtt város három új temploma: az utcán végignézve templomtornyok sorakoznak. Az evangélikus a negyedik, a legújabb, a legkisebb a sorban. Ünnepekkor a harangokat összekongatják.

A templom kialakítása a gyülekezet tereinek megformálásáról, a megérkezés folyamatáról szól. Az építészeti koncepció három, a telepítést meghatározó eleme:  az utcára kitolt templomtorony, a templom előtt kialakuló teresedés, és az érkező megállítása, befordítása a templom tengelyébe. A földszinten találhatók az előtér és a templomtér, közlekedőtér és a lelkészi hivatal. Az emeleten két karzat, és egy kis gyülekezeti terem kapott helyet.  Külön bejáraton lehet megközelíteni a templomtértől elválasztottan is működő lelkészi hivatalt, és gyülekezeti termet. A templomtér összesen 110 főt fogad be.

Az ív és a torony adják a templom sajátos karakterét, a nála nagyobb szomszédos templomok és a nála alig kisebb környező lakóházak között. Az ív a templomtér fő formálója. A keskeny, hosszú telken a templomtér íves fala egyetlen gesztussal osztja szét a rendelkezésre álló területet két részre:  a külső és a belső gyülekezeti terekre. A félnyeregtető és az ív érdekes geometriai játékot formál. A torony kiszalad az utcára és beáll a templomtornyok sorába, a város felől érkezőt „befordítja” a templom tengelyébe. A külső gyülekezeti térről a torony és az ív között, az előtető kinyúló nyelve alatt, a legszűkebb, legalacsonyabb ponton áthaladva lép be a látogató, pontosan a templom tengelyén. A szélfogó alacsony tere után a belső tér mind vízszintes, mind függőleges irányban megnyílik az oltártér felé. A magas falak kirekesztik a zavaró, jellegtelen környezetet, és csak az ég látható a belső térből.

Az íves térosztásból adódik, hogy a templomtér nem szimmetrikus. Tengelye nem esik egybe az oltártér közepével, hanem annak szélén van. Így a földszinti padsorok vannak a tengely egyik oldalán, az emeleti oldalkarzat pedig a másikon. A gyülekezet aszimmetrikus helyzetéből következik a liturgiai berendezések elhelyezése, amely követi az evangélikus hagyományokat. A keresztelőmedence került a tengelybe, az Úr asztala az oltártér közepébe, előtte az úrvacsoraosztás helyével, és a tér legmagasabb pontja alá, az oltár jobb oldalára került a szószék, ahonnan a gyülekezet egésze jól látható.

A falak burkolata tégla, mint az utca (és a város) többi templomáé. Az épületet téglamodulban terveztem, ez határozta meg az ablakok ritmusát és méreteit, a falak magasságát, a szarufák szerkezeti távolságát. Így tudtam biztosítani a falak teljes homogenitását. A homogén, tömör faltestek és fa-üveg kitöltő felületek geometrikus szerkesztése erősíti a kis épület karakterét. Az épületben választott színek kerülik a hivalkodást. „Előre öregített”, beérett hatásúak. A falakon világos barnás – szürkés árnyalatú, vasoxid beégetésekkel mintázott téglaburkolat látható. A tégla erős, anyagszerűtlen mintázatú, földszínű. A belső padló hézagmentesen rakott világos tömör mészkő lapokból készült. A belső bútorok vörösfenyőből készültek. Kialakításukban hasonlóan a templomtér egyéb elemeihez, egyszerűek, tömör felületekből építkeznek.” (Simon Viktória)

0 Responses to “Encs, evangélikus templom (2000-2005)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: