Szent János Apostol Temploma (Chiesa di San Giovanni Apostolo a Ponte d’Oddi), Perugia, Olaszország (2007)

Paolo Zermani

Horváth Imola Emese tanulmánya
PZ_Giovanni_Perugia_IT
A Szent János Templom és a hozzá tartozó ferences plébánia Perugia külvárosában, a völgy szélén, egy meredek domboldalon húzódik. Tömegében és anyaghasználatában nem különösebben alkalmazkodik környezetéhez, a magas tetős, két – három szintes, olajfákkal tarkított lakóövezethez. Grandiózus tömegével felhívja magára a figyelmet, nyomatékosítva szerepének szimbolikus nagyságát, egyszerű tömegszerkesztése és a csupasz tégla falazat alkalmazása azonban teljes harmóniába kerül a ferences rend szerénységével, és a saját valódi értékével. Ez Isten Háza.

This slideshow requires JavaScript.

Térszervezésében a linearitás és összekötés elvét követi. A főhomlokzat előtti tértől kettéváló út két széles lépcsőben folytatódik az épület mellett, finoman lekövetve a terep emelkedésének vonalát, míg el nem éri a magasabban fekvő teret. A két lépcső lényegében ugyanazt a funkciót látja el, kapcsolatot teremt a templom és a plébánia előtti tér között. Végigjárásában mégis különbséget tesz, hogy míg a keleti oldali lépcsőt a közúti zaj terheli, „járdaként” funkcionál, az ellenkező oldalon a szélesebb úton közlekedve, a templom árnyékában és csöndjében jobban elmerülhetünk gondolatainkban. Így a templom elől induló utak tartalmilag is elválnak egymástól, egy szakrális és egy kevésbé szakrális irányba, melyek között a templom tömege képezi a falat.

A főhomlokzaton megjelenő kereszt motívum indirekt módon utal a funkcióra, az acélgerenda és a felvágott falsík együtt alkotnak egy görögkereszt arányú keresztet. A kereszt motívum még kétszer ismétlődik az épületen: az egyik az oltár felett elhelyezett kereszt, a másik az épület tetején, ahol a végigfutó felülvilágító sáv és a kápolna alacsonyabb belmagassága találkozik…Összesen tehát háromszor van elrejtve a motívum az épületben, mely akár szándékosan alakult ki, akár nem, jól beleillik ebbe a funkciókörbe.

A belső térképzés talán a legmeggyőzőbb pont a templomon. A tengelyesség, amely az Istenhez vezető út végigjárását szimbolizálja, és a vakolatlan téglafalak magával ragadják az embert, szinte húzzák magukkal az oltár irányába. Az irányítottságra jól játszik rá az oszlopok szabályos ritmusa és tetőn bevilágító fénysáv, mely már a belépés pillanatában a lényegre irányítja a tekintetet. A letisztult forma és anyagkezelés harmóniában van a szerzetesrend elveivel, a díszítés hiányából fakadóan nincs semmi, ami elvonná a figyelmet a hitben való elmélyülés közben.

Az oltár mögött emelkedő fal remekül választja el a sekrestyét a templomtértől, tovább pedig a kápolna teret találjuk, mely alaprajzában és metszetében is – nagyon helyesen – egy kisebb léptéket képvisel.

Összességében egy erőteljes épületegyüttesről beszélhetünk, melyet annak ellenére, hogy méreteiben és anyagában kitűnik környezetéből, gondolatisága, szerkesztése és a földbe beleolvadó elhelyezkedése miatt oda tartózónak érezhetünk.

– Horváth Imola –

Kapcsolódó linkek:
Zermani Associati építésziroda
Archdaily

0 Responses to “Szent János Apostol Temploma (Chiesa di San Giovanni Apostolo a Ponte d’Oddi), Perugia, Olaszország (2007)”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...


%d bloggers like this: