Czigány Tamás és Páll Anikó
A Pannonhalmi Bencés Gimnázium a főapátság jelentős reformtörekvéseinek részeként 1997-ben egy diákkápolna építését kezdeményezte a gimnázium harmadik emeletén, egy korábbi tanulószoba átalakításával. A bentlakásos iskola hétközi szertartások és egyéni imádság részére tartja fenn az új építésű liturgikus teret. A terv Czigány Tamás későbbi, pannonhalmi tevékenységének nyitányaként tekinthető. A pannonhalmi borászat új épülete (2003-4), majd az apátság második, turisztikai bejáratának terve (2009) sorban ezután következtek. Az átalakításra szánt tanulószoba közel kelet-nyugati tengelyű. A rövidebb, nyugati oldalán kettő, északi hosszoldalán négy, történeti szerkesztésű ablakkal tagolt térben egyetlen teherhordó pillér és rajta nyugvó átkötő gerenda koordinálja a térstruktúrát. Az általuk kijelölt térosztás világos rendet rajzol ki: a fő- és mellékhajó, az oltártér és a ‘sekrestye’ szabályos elhelyezést nyertek. A kicsiny tér a modern katolikus liturgikus térrendezésen némileg túlmutat.
Az apszis szegmenskörívű öble és leváló, hason-ívet rajzoló karcsúbb másai a mellékhajóban átvilágított paravánfalat képeznek a nyugati ablakok felől érkező intenzív, meleg színű napfény előtt. E hajlított, fenyővázas paravánok vertikális arányú, festett üvegmezői az ókeresztény kort (vagy a keresztény keletet) idéző képfalként, más értelemben a középkori üvegszimbolikát idéző térhatárként állnak a háttér világossága előtt. A szertartástér négyes tagolását a padlóburkolat eltérő mezői segítik értelmezni. A téglalap alakú, bükkből készült burkolaton a hosszhajós kápolna alaprajzát fehér kőris tölti ki, amelynek mintázata hosszú szárú keresztet formáz. A fabútorok e színárnyalatokhoz illeszkednek, a mennyezet fa harántgerendázata egyszerű gerendafödémet sejtet. Az üvegapszis középmezője tömör, sárga bükkfaburkolatot kapott, amely jelen esetben a ‘materiális fény’, az arany helyettesítő színe.
Az üvegkép, Kovács László alkotása havas sziklákat ábrázol. A keleti hátfalon Váli Dezső keresztútját, a pilléren Makláry Zsolt bizánci jellegű ikonját helyezték el. A kápolna bővelkedik a társművészek munkáiban, amelyek az épített térben megtalálják jelképszerű helyüket. A szertartástárgyak Néma Júlia alkotásai. (KV)
0 Responses to “Pannonhalma, Bencés Gimnázium diákkápolna (1997-1998)”