São Paulo – Campos do Jordão, São Pedro Apóstolo kápolna (1987)

Paulo Mendes da Rocha

Campos de Jordão városa São Paulo és Rio de Janeiro között, valamivel északabbra helyezkedik el. A hegyek közé rejtőző település a tengeri metropolisok pihenőhelye, amelynek egyik magaslata a são paulói kormányzó egykori rezidenciájának adott helyet. A Mantiqueira hegyvonulataira néző Boa Vista palota szomszédságába épült Mendes da Rocha Szent Péternek ajánlott kápolnája. A későmodern expresszionista mű olyan alkotók munkáival vethető össze, mint Le Corbusier vagy Oscar Niemeyer. Az utóbbi alkotó Niterói Kortárs Művészeti Múzeuma (1996) példázza leginkább a vasbeton szerkezet felkínálta tervezői szabadság heroikusságát, az egyetlen magba gyűjtött statikai erők ‘kifordított építészetének’ súlytalanságát. Mint az expresszionizmussal gyakorta együtt járó illúzió művészete, Niemeyer korai alkotása, a pampulhai Assisi Szent Ferenc templom (1942) közeli rokonságot mutat da Rocha são paulói Patriarch viadukt-terével (1992), amely a lebegni látszó tető ívét egy a közteret keretező kapura függeszti. A horizontális arányú, hangsúlyos tetővel lezárt térbelső részletgazdag ‘labirintusa’ jellemzi a Brazil Szobrászati Múzeumot (1988) is, amelynek modellje a camposi kápolnában – kisebb léptékben – már egy évvel korábban megvalósult.

A középen összpontosított teherhordó szerkezet corbusiánus tétele Niemeyernél és Mendes da Rochánál poétikussá válik. A kápolna kör-keresztmetszetű törzsén egyetlen, robusztus tartó és egy azt ortogonálisan tagoló gerendavázas, amorf tető nyugszik. Alkalmas helyen elmetszve a szerkezet lelke ‘T’ formát mutat, amelynek száránál a tető körvonalait többé-kevésbé megismétlő vízfelületet alakítottak ki. E belső tavat a három sorra osztott függönyfal átlátszó üvege szegélyezi. A szakrális tér váza ekképp egy absztrakt fa alakját veszi fel, amelynek ‘lombkoronája’ alatt csendes és zárt, de vizuálisan nyitott világ jön létre. A formaszimbolikáját tekintve roppant összetett háznak lejtő felőli hosszoldala távolba tekintő szemként mutatkozik, melynek egyetlen valódi határfala a terasz emelvénye. E teraszról közelíthető meg az épület felső szintje, melynek konzolos födémje faágként tartozik a nyersbeton törzshöz.

A hívek számára fenntartott liturgikus tér – akárcsak a töredező, s végein érzékenyen felhajló tető – a víztükör fölött páholyként lebeg. Ez a voltaképpeni kápolna, amelyet az alsó szinthez vékony törtlemez-lépcső kapcsol. Mellette szenteltvíztartó kút van, amely arra utal, hogy a kápolna odalentről is megközelíthető. Innen nézve a mise a karzaton folyik.

A hívek többsége a felső teraszról érkezik, de a két bejáratot szinte egyenrangúként alakították ki. A kettős megközelíthetőség és a határozatlanul, egyik vagy másik rész jelentős túlsúlya nélkül kettéosztott épületbelső a térátmenet egyetlen, esetleges fázisát merevíti ki. A belső lemezek szögtörései és az individuális térelemek alaki és anyagi összefüggései az átmeneti kompozíciót Henri Matisse nonfiguratív festményeihez, vagy vencei kápolnájának (1949-51) ólomüvegeihez teszik hasonlóvá. Különös elem a ‘páholyból’ megközelíthető, fél szinttel magasabban elhelyezkedő erkély, amely e kisebb belsőben egy grandiózus középület kiragadott részletének tűnik. A tér, lépték és funkció átmenetiségének újabb példája ez, hiszen az erkély nem kórus, vagy karzat, hanem a kápolnától elforduló excentrikus elem: lelátó a völgy ‘arénájára’. Mint a szabálytalan tető által csak részben fedett ki-kikacsintó tavacskák, a földbe vájt sekrestye, vagy a vízen megjelenő egy-egy szobor és járólemezre festett portré, az építészeti entitások egymással és a természettel is oldott kapcsolatba kerülnek. (KV)

Referenciák:

A&V monografias, no. 95, 2002 May/June, p. 2-121. p. 78-81.

Casabella, vol. 65, no. 693, 2001 Oct., p. 20-29.

Projeto, no. 128, 1989 Dec., p. 40-75. p. 52-55.

about

landliving

0 Responses to “São Paulo – Campos do Jordão, São Pedro Apóstolo kápolna (1987)”



  1. Leave a Comment

Leave a comment




Építészek

Peter Zumthor

Hans van der Laan

Rudolf Schwarz

Sigurd Lewerentz

Erik Gunnar Asplund

Dominikus Böhm

Le Cobusier

Oscar Niemeyer

Eladio Dieste

Jørn Oberg Utzon

Juha Ilmari Leiviskä

...

Álvaro Siza Vieira

Tadao Ando

Mario Botta

John Pawson

Wandel-Hoefer-Lorch & Hirsch

James Turrell és Leslie Elkins

Craig W. Hartman

Heinz Tesar

José Ignacio Linazasóro

Raffaele Cavadini

Matti Sanaksenaho

Meinhard von Gerkan és Volkwin Marg

Allmann-Sattler-Wappner

Marte.Marte

Andreas Meck

Ulrich Königs

Fátima Fernandes és Michele Cannatá

Athelier Werner Schmidt

Raj Rewal és Frederico Valsassina

Peter és Christian Brückner

Thomas Höller és Georg Klotzner

Pierre-André Simonet és Yvan Chappuis

Certov & Morianz

Franck Hammouténe

Kister-Scheithauer-Gross

Kari Järvinen és Merja Nieminen

Saša Randić és Idis Turato

Gerold Wiederin és Helmut Federle

João Luis Carrilho da Graça

José Fernando Gonçalves

Jensen és Skodvin

Zeinstra van der Pool

Hans Waechter

Peter és Gabriele Riepl

Axel Schultes és Charlotte Frank

Takashi Yamaguchi

Rocha, Paulo Mendes da

João Luis Carrilho da Graça

Tabuenca és Leache

Studio Anselmi

Cino Zucchi

Andreas Meck

Florian Nagler

Francesco Garofalo és Sharon Yoshie Miura

Craig W. Hartman

Eduardo Delgado Orusco

...

Timo és Tuomo Suomalainen

Heiki és Kaija Siren

Sáenz de Oiza

Peder Vilhelm Jensen-Klint

Peter Celsing

Bernt Nyberg

Carl Nyrén

Erik Bryggman

Hans Borgström és Bengt Ingmar Lindroos

...

Csaba László

Vass Zoltán

Makovecz Imre

Csete György

Török Ferenc

Balázs Mihály

Fejérdy Péter

Ferencz István

Nagy Tamás

Pazár Béla

Lengyel István

Czigány Tamás és Páll Anikó

Kocsis József

Benczúr László

Golda János és Madzin Attila

Major György

Krähling János

Basa Péter

Kruppa Gábor

Gereben Gábor és Péter

Szoják Balázs

Sajtos Gábor

Jászay Gergely

...